Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

schizofrenie wel of geen ziekte

• margreet

de meningen zijn nog al verdeeld hierover. maar mijn mening is dat het wel een ziekte is.

en dat medicijnen helpen om er zo goed mogelijk mee te leven.

mijn zoon heeft al drie jaren het idee dat alles wat er in zijn leven misgaat dat dat mijn schuld is, ik ben zijn moeder en hou zielsveel van mijn zoon. als hij op straat loopt vind hij dat alle mensen raar naar hem kijken, en in alles wat hem niet lukt of goedgaat is hij ontzettent boos op mij en roept hij mij ter verantwoording

hij zegt dan dat ik de mensen dingen vertel en hun opstook zo te doen tegen hem

terwijl ik haast niemand hier ken.

ik was als de dood voor hem, hij dwong mijn te zeggen wie mijn contacten waren e.d. en heeft zelfs een keer mijn keel dicht geknepen.

nu heeft hij medicijnen en het gaat harstikke goed, het is een heel andere jongen.

zelfs lief en behulpzaam.

dus ik vind het een ziekte

een moeder

• noix

hoi margreet,

Ik deel je mening ik denk dat het een psychische ziekte is, met veel beperkingen.

gr noix

• Edwin

ik denk ook wel dat het een psychische ziekte is,alleen heb ik nog steeds de overtuiging dat het ook weg kan gaan,.We worden vaak gedwongen om eigenlijk jezelf te isoleren van de maatschappij.er word al vanaf het moment van diagnose tegen je gezegd dat je een hoop beperkingen hebt en dat je je levensdoelen mag gaan aan passen.In plaats dat ze gaan kijken wat de mogelijkheden zijn voor een ieder is een veel constructievere bijdrage als de patient te isoleren van de maatschappij.mijn neefje en in hebben bijde schizofrenie.maar beide kijken we naar de mogelijkheden en trekken weinig van aan wat we wel en niet zou moeten doen..me neefje heeft net een mbo opleiding afgemaakt en ik heb net een vast contract aan geboden gekregen.en ik denk dat wij alleen nog maar gaan stijgen in de maatschappij.tot op een plek dat we volledig geintergreerd zijn in de samenleving.want de sympthonen gaan bij mij langzaam weg als mijn leefsituatie beter word.Ik denk dat je het mag kwalificeren als een ziekte,maar niet 1 die blijvend hoeft te zijn.hoewel het in de meeste gevallen wel zo zal zijn helaas.

Groetjes Edwin

• Sytse

Mee eens Margreet het is en blijft een ziekte

vaak beginnen de eerste kenmerken met een jaar of 17.

Je kunt er mee leven zoals je zelf benoemd door medicatie

er kan soms een terugval plaats vinden, maar ook weer te

verhelpen door een tijdelijke opname heb dat zelf ondervonden.

Mijn partner was ook 17 jaar toen de eerste verschijnselen zich

voordeden alleen de behandeling was toen niet te vergelijken bij nu.

• Creat

En mijn mening is dat je nog altijt wetenschappelijk hoort the bewijzen dat iets een ziekte is met aalleen met vinden kom je er niet de een vind de maatschapij ziek weer een ander de poletiek of meschien zelf dit forum ik zelf vind zoms de psychiatrie ziek maar vinden is niet genoeg om iemand tegen zijn wil the behandellen en dat daar mee de normale rechts gang mee kan worden omzijld ik zal niet zeggen dat je mensen niet moet helpen zij die geholpen willen worden dan uit jou verhaal kan ik alleen opmaken dat je zoon om jouw mening en kijk is behandelt dat verhaal van jouw is meschien wel een waan van jouw want meer dan jouw verhaal is het ook niet maar meschien is het ook wel zo gegaan zo als jij het vertelt maar deze dingen hoort men the bewijzen : Creat

• ruba

Hoi Margreet,

Schizofrenie is geen ziekte volgens de definitie van ziekte die in de wetenschap gebruikt wordt, maar een syndroom/symptomencomplex.In de wetenschap gaat nu ook weer veel meer het geluid op om het niet als één ziekte te zien, maar zoals Bleuler al sprak: groepen der schizofrenieën. En ik denk dat dat alleen maar goed is, dat beperkt het tunneldenken en zal leiden tot betere, gerichte behandelingen, medicijnen, etc. Want als je uitgaat van één verkeerde axioma, kan volgen er al snel meer en is het einde zoek

En dat alles betekent niet dat medicatie die nu voorhanden is niet kan helpen bij het bestrijden van de symptomen: dat is toch wat de meeste medicijnen doen, er zijn maar weinig échte geneesmiddelen.

• Arny

Hallo Margreet,

Ik heb de antwoorden tot nu toe eens doorgelezen en zie daar het verschil tussen hen die dagelijks omgaan met schizofrenen en hen die zelf de diagnose schizofrenie gekregen hebben.

Ik behoor tot de eerste groep, herken ook jou “klachten” omtrent het gedrag van je zoon. Ik zie schizofrenie dan ook als een ziekte, een verschrikkelijk nare ziekte!

Duidelijk is ook dat weinig schizofrenen er enig idee van hebben wat zij hen omgeving aandoen. Zij kunnen veelal niet erkennen en herkennen dat er bij hen iets aan schort, de reactie van Creat spreekt wat dat betreft boekdelen: bij jou, bij mij ligt de waan.

Ik denk overigens wel dat Ruba wetenschappelijk gezien gelijk heeft, maar als moeder/echtgenoor/echtgenote schiet je ook weinig op met de wetenschap heet het ziekte of syndroom.

Groet, Arny

• Creat

Wel Arny helaas is er voor jouw gedrag namelijk de kop in het zand steken nog geen medichijnen helaas hebben daardoor mensen zo als jij de overhand gekregen ik begrijp dat je dat zelf niet zo kan zien je kunt het vergelijken met een zoort woord blind heidt je hebt niet eens door wat je aanricht en dat mensen daardoor gedwongen behandeling krijgen schieten wij niks mee op met alle begrip voor je tekortkoming

en wat betreft maar als moeder was het in de jaren 70 dat die de schuld kreeg van schizofrenie stempel van de psychiatrie dus geluk voor magreed dat dat niet meer zo is maar het geeft wel mooi dat het niet meer is dan een mening van jullie die toevallig de ordelijke macht aan zijn zijde heeft :Creat

• ruba

Hoi Arny,

ER zitten veel voordelen aan het benoemen van schizofrenie als ziekte :-)

En niet erkennen en herkennen dat er bij ons iets aan schort: niets menselijks is ons vreemd. Heel veel wordt altijd maar op de schizofrenie gegooid, terwijl het vaak normale aanpassingstrategieën, copingmechanismen e.d. zijn die heel gewoon zijn bij ingrijpende veranderingen, ziekten, etc. Zie jezelf dat jij schizofrenie een ziekte noemt, terwijl het dat dus vanuit de wetenschap gezien niet is: het gedrag van je geliefde wordt door deze definitie beter te dragen, etc. En zo is het voor een gedeelte van de mensen met schizofrenie dat de symptomen beter te dragen zijn door het een andere betekenis te geven.

groetjes, Ruba

• Sytse

Als hier eentje is die z'n kop in het zand steekt ben jij het wel Creat

het is een bekend fenomeen dat een schizefrenie patiënt nooit zal erkennen

dat ie deze ziekte heeft.

Mijn partner heeft het ook jaren ontkend maakt verder niks uit hoor het is

al rot genoeg dat je het hebt, en ontkennen maak je je alleen zelf wat wijs.