Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Beautiful mind

• Michiel van Herpen

Hallo allemaal!

Ik heb onlangs de film Beautiful mind gezien en vroeg me af of jullie weten of de professor die in die film schizofrenie heeft overeenkomt met mensen die werkelijk schizofrenie hebben? Is hij, om het zo te noemen, een prototypische schizofreen, of niet?

Ik heb deze informatie nodig voor een werkstuk, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

groetjes,

michiel

• kvs

Ik heb de film ook een aantal keer gezien. Ieder psychose is weer anders, er kunnen wel overeenkomsten zijn, maar dit hoeft niet. Een prototypische schizofreen bestaat naar mijn idee niet. Niet iedereen met schizofrenie heeft achtervolgingswanen. Ook ziet niet iedere schizofreen dingen of personen die er niet zijn.

Groeten kvs

• anneke

mijn mening is in een film wordt het zo allemaal mooi voorgespiegeld.

Alleen de waarheid is anders.

Mijn zoon is 19 jaar is opgenomen eerst op een gesloten afdeling nu een open afdeling ik moet opboksen tegen de vepleging in hun glazen hokje want weten perfect te vertellen wat me zoon wel en niet kan.

Ik haal hem elke dag op en slaapt de weekende thuis .

Alleen ik heb vele gesprekken met zijn psychiater en daar ben ik het wel mee eens alleen dat schijnt niet zo over te komen bij de verpleging.

Heb zelfs te horen gekregen de Arts is voor de medicatie en wij voor het andere dus als mijn zoon te psychotisch is om aan een dagbehandeling mee te doen wordt zijn kamer op slot gedaan zodat hij niet naar bed kan.

Nou dan steiger ik als moeder en neem mijn kind tegen alle regels mee naar huis.

Dus beautiful mind een mooie film maar is niet de realiteit.

Groetjes Anneke moeder van een zoon van 19 diagnose schizofrenie

• ruba

Nee, de film geeft idd niet de realiteit weer van Nash' leven en de uitingen van zijn schizofrenie (nash' cahotiosche leven kwam weer op orde toen hij geen medicatie gebruikte, itt wat de film doet geloven, bv), kun je beter de biografie lezen, maar goed, dat geeft mooi aan, dat er geen prototypes bestaan.

Kijk eens op: http://www.ypsilonzeeuwsvlaanderen.net/ staat interessante info op over de film en schizofrenie.

• Brian

De film creert een prototype schizofreen dat toch heel oud en heel succesvol (en dus waarschijnlijk gelukkig) wordt ondanks alles, zo erg is het dan blijkbaar niet want als kroning ontvangt hij ook nog eens een nobelprijs. Heb je echt geestelijke problemen dan wordt je natuurlijk niet oud en al helemaal niet succesvol. De man leeft/(de?) in een heel rijk milieu met heel veel adel en universitaire genootschapjes, slagen is daar eerder een veroordeling dan een beloning naar zinvolle prestatie. Nu stond hij als straf ook nog eens model in een reclamespot voor prozac waarvoor je, vermomd als entertainment, tien euro moest gaan betalen om je bakje popcorn bij leeg te kunnen gaan eten. Als je julian donkey boy gaat bekijken (ook een film) dan zie je een ander soort ‘schizofreen’ en zoek je snel een ander onderwerp om op af te studeren.

• noix

ik denk dat er helemaal geen prototype schizofrenie patient is.

Schizofrenie uit zich in zulke verschillende vormen en mate.

groet noix

• anneke

hier ben ik het helemaal mee eens.

Anneke

• Angie

Ik sluit me hier ook voor 100% bij aan.

• Brian

Ik ook, daarom is het ook onmogelijk om te gaan bepalen wie of wat schizofreen is. De gezondheidszorg denkt dit wel te kunnen. Dit is een leugen die geloofwaardig gemaakt wordt door de autoriteit van de meewerkende dokter. De media daarbij heeft ondersteunend een soort prototype gecreerd van een schizofreen. Onverzorgd uiterlijk, pratend in zichzelf, weinig contacten, maar diep in zichzelf natuurlijk een onbegrepen genie. Iedereen die zichzelf hierin in kan herkennen kan dus op een luisterend oor in de spreekkamer rekenen. Als beloning voor je komst krijg je dan een stripje onduidelijke drugs mee naar huis. Nog over de film, de titel ‘a beautiful mind’ geeft de kijker al aan dat het eigenlijk leuk is gek te zijn en dat hoe gek je ook mag zijn de beloning (de nobelprijs) binnen verschiet ligt. Wel moet je dan eerst prozac nemen. Het beste is het hele woord of term ‘schizofrenie’ nooit meer te laten vallen en te gebruiken. Personen die te kampen hebben met problemen die U zou kunnen stoppen in het laatje met de vergeten term, de stoornis voorheen bekend onder de naam schizofrenie (dsvbodns) lijden hoogst waarschijnlijk onder: 1.Gedoseerde inflatie, en 2. Gedicteerde individualisatie. Clubs als ypsilon zijn om onbegrijpelijke redenen ook nog eens blij met zulke stigmaversterkende pubicaties (filmen) onder het mom van :' eeeh ja dan kan de patient zich hierin herkennen…'. Resultaat is dus een wervende werking ipv een beperkende. Dit zegt wel heel erg veel over de doelstelling van deze stichting.

• Luuk

Voor je opstel..Nou..daar gaan we dan. Volgens de DSM IV manual zijn dr verschillende soorten van schizofrenie. Eerst ff een algemeen beeld

ziekte bestaat uit positieve, negatieve en cognitieve symptomen. Postief betekend niet dat t erg gezellg is om te hebben..nee, het betekend dat t iets extra's geeft dat een “gezond” persoon niet heeft.

Dit kunnen zijn:

hallucinaties. ..je hebt auditieve hallucinaties..stemmen dus en visuele hallucinaties Je ziet iets wat andere mensen niet zien. Ook kunnen er reuk-hallucinaties voorkomen. Je ruikt bijv. de gaskraan terwijl ie uitstaat

Wanen…je hebt grootheidswaan. (je denkt dat je jezus bent) achtervolgingswaan.(cia achter je aan)

Kan ook wel eens voorkomen dat je denkt dat je gedachte kan lezen of dat iemand je gedachtes kan lezen

onsamenhangend denken..niet meer goed uit je woorden kunnen komen

Negatieve symptomen:

niet kunnen filteren van informatie. Alles komt tegelijkertijd binnen

emotionele terugtrekking.

geen energie ergens meer voor

geen motivatie..verlies van “gevoelsleven”

dan heb je ook npg cognitieve probleempjes (denkwijze)

concentratieproblemen

korte-en of lange termijn geheugen problemen

leerproblemen

Nu ff over je vraag of Nash een goed voorbeeld is.

Nee..

Ten eerste zet de DSM IV manual je mooi in een hokje. Nash is een paranoide schizo. Hij heeft achtervolgingswaan, grootheidswaan, ziet dingen en hoort dingen

Naast paranoide heb je ook nog andere sub-typen namelijk gedesorganiseerde, catatonie, ongedifferentieerde en defect-schizofrenie.

Sommige hebben een paar positieve symptomen zonder negatieve..anderen weer andersom…Je hoeft ook niet alle pos. symptomen te hebben natuurlijk paranoide schizo kan ook zonder stemmen te horen of dingen te zien.

Naast deze subtypen waardoor Nash geen voorbeeld is voor anderen is er ook zoiets als omgevingsfactoren, persoonlijkheid, IQ, EQ, copingstrategieen, etcetcetc

Ook niet elke kankerpatient is hetzelfde. Ieder reageert anders op een ziekte en ook de personen uit zijn/haar omgeving reageren anders dan weer bij anderen.

Heel vaak denkt de omgeving dat je bent afgeschreven en niks meer kan. Teveel stress is zogenaamd niet goed en werken zou al helemaal niet kunnen. Je krijgt dan een soort van self fulfilling profecy. Dan doe je dus ook niks. Op die manier leer je nooit omgaan met je symptomen om dr tegen te vechten. Hmm..dus ook de juiste instelling die je van nature hebt, heeft een grote impact op de verdere beloop van je ziekte.