Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

HELP Wanneer ben je schizofreen en wat is het verschil met psychoses

• Daluzia

Ik weet het niet meer!

Wanneer ben je nou schizofreen? Mijn vader is vandaag schizofreen gediagnostiseerd maar ik twijfel er erg aan. Hij heeft 2 keer in zijn leven een psychose gehad en hij is wel erg paranoide en dwangmatig van zichzelf, Ben je dan schizofreen??

En hij is na zijn laatste psychose heel lusteloos geworden, dat kan toch ook door die psychose zijn geweest.

Wie kan mij vertellen of mijn vader schizofreen is, of beter gezegd, WANNEER BEN JE SCHIZOFREEN?????

Groetjes Mar

• Brian

Shit, ik kon me net nog inhouden. Als je het echt wil weten stuur ik je mijn pamflet op normaal gedrukt papier toe met de post. Niet meer over het internet, ik kap er mee, maar schiet wel op..

• ruba

Hoi Daluzia,

Kan je aanraden Brians pamflet te lezen, maar volgens de geldende medische standaarden zit het verschil in de duur van de symptomen (ten minste 6 maand) en het sociaal/beroepsmatig disfunctioneren (vanaf het begin van de stoornis ligt het functioneren, voor een belangrijk deel van de tijd, op één of meer terreinen onder het niveau dat voor het begin van de stoornis werd bereikt).

Je zou je vader ook kunnen vragen of hij het goed vindt dat jij eens met z'n behandelaar spreekt om die je vragen voor te leggen.

groetjes, ruba

• saskia

Volgens mij ben je schizofreen als je gevoeligheid hebt om vaker psychotisch te worden. Bij mijn eerste psychose werd al schizofrenie gediagnostiseerd omdat ik mijn hele leven al in een eigen wereldtje leefde en dingen zag wat er niet waren.

Ze zeggen dat je pas op je 16de levensjaar schizofrenie kunt krijgen, maar ik was pas 15.

Ze hebben altijd gezegt dat ik gevoelig voor stress was en daardoor psychotisch kon worden. Ik merk zelf dat ik dan een druk gevoel krijg in mijn hoofd en dingen door elkaar gaan lopen.Dus geef aan aan het RIAGG als bijvoorbeeld het werk niet aankunt en langszaam in een psychose glijdt.

• Daniel

Je bent eigenlijk pas schitzofreen als je af en toe de grip op de realiteit kwijt bent. Dit wordt vaak veroorzaakt door meerdere psychoses tegelijkertijd. Er zijn wel hele goede behandelingen voor tenzij er ook agressiviteit bij komt kijken, dan wordt het wat moeilijker. Ik wens je heel veel sterkte en geluk toe met je vader en ik hoop dat ze jullie goed kunnen helpen. Denk er altijd aan, er zijn hele goede chat-forums voor familieleden en als je daar het adres van wilt hebben, mail me dan op Dreammaster317@hotmail.com