Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Jullie mening

• Jo

Hallo allemaal,

Ik zit met een aantal vragen en ik hoop dat jullie hier mij misschien mee kunnen helpen. Ik ben 19 jaar en heb een broer van 24. Hij heeft “rare” ideeën en ik heb het idee dat dit schizofrenie is. Zo denkt hij bijvoorbeeld dat mensen snachts zijn huis binnensluipen om zijn klok achteruit te zetten om hem op die manier gek te krijgen. Ook denkt hij dat muzieknummers op tv speciaal voor hem gedraaid worden. Met dit soort ideeën kampt hij al een hele tijd. De ene periode meer dan de andere.

Deze ideeën zijn er al langer en we hebben het idee dat dit verergert is sinds hij gestopt is met blowen(wat hij al jaren deed)

Momenteel hebben we(mijn ouders en ik) het idee dat het een heel stuk minder met hem gaat. Hij maakte de opmerking dat hij voelde dat hij het ene moment kan huilen en het andere moment iemand kon vermoorden. Een eng idee en moet eerlijk zeggen dat ik er behoorlijk bang voor ben geworden. Ik heb namelijk geen idee wat er in zijn hoofd omgaat en waar hij toe in staat is.

Mijn moeder is met hem naar de dokter geweest (hij denkt namelijk dat mijn vader iets in zijn bloed heeft gedaan om hem gek te maken) en die heeft hem oxacepan gegeven.

Hij wil geen hulp en dus is er helemaal niets te doen. Ik vraag me af hoe jullie hierover denken en of ik zijn gevoelens serieus moet nemen(hiermee bedoel ik of het terecht is dat ik bang voor hem ben).

Denken jullie dat dit schizofrenie is? En hebben jullie misschien adviezen voor me hoe ik hiermee om moet gaan?

Groetjes Jo

• Brian

Blowen is heel erg slecht, dit betreft geen soft drugs zoals je misschien uit de advertenties ervoor zoudt kunnen opmaken. Oxazepam is trouwens nog veel slechter. Onze regering promoot de illegaiteit van straatdrugs en de legaliteit van medicijnen. Beiden zijn zeer sterk verwant en maken gek, dit is algemeen bekend en heeft niets met een verhaaltje dat schizofrenie heet te doen. Waarschijnlijk heeft hij geen werk (of moet hij iets studeren wat er in vijf jaar tijd niet meer zal zijn), geen vrouw geen kinderen of iets anders om trots op te kunnen zijn. Wel bezit hij nog een vrijheid van meningsuiting die jij helaas niet zo goed verwerken kan. Weer eentje die in het stof bijt. Leg voor de grap eens een verpulverde oxazepam in je magnetron en laat het een minuutje draaien.

• YoungSchizo

hi Jo,

Wat je beschrijft zijn symptomen van een psychose die ik ook had: paranoia, waanideeen en later nog het ergste hallucinaties (hoop voor jullie dat het niet zo ver komt!). De dokter mocht wel beter zijn werk doen dan alleen een kalmeringsmiddel voor te schrijven. Bij mij werden die symptomen juist vooral getriggert door het blowen en had er na het stoppen nog een paar maand last van. Het kan denk ik nog 2 kanten op voor je broer: of symptomen gaan vanzelf weer weg als hij het vol houdt om niet te blowen (of juist andersom dat de symptomen verminderen als je broer weer blowt want er zijn mensen met psychotisch klachten die er baat bij hebben) dat tussen haakjes raad ik natuurlijk af omdat het de paranoia en ideeen erger maakt en uiteindelijk ik ervan begon te hallucineren. Als je broer geen last heeft van hallicunaties dan is mijn advies: Je hoeft niet bang te zijn voor hem zolang je klaar staat voor hem, en hem niet te veel tegenspreekt in zijn ideeen maar probeerd op een duidelijke manier uit te leggen dat wat hij denkt niet realistisch is bv. door te vertellen hoe jij het ziet wat hij ervaart. Als de symptomen aanhouden of verergeren opnieuw naar de dokter gaan en dan eventueel bespreken om hem door te sturen naar een psychiater. Meer kun je volgens mij niet doen.. Hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes,

YoungSchizo

• Jo

YoungSchizo bedankt voor je reactie !!

En Brian..ik vind het nergens op slaan dat als je in je kop hebt dat je iemand wil vermoorden, dat een vrijheid van meningsuiting is! Ik hoop namelijk niet dat al te veel mensen er op die manier over denken…

Zijn er meer mensen die Brians mening delen of denken jullie er heel anders over??

Groetjes Jorien

• shakystevens

Beste Jo,

Die mening deel ik niet.

Heel vervelend voor jou en je familie. In het algemeen is het centrale punt bij schizofrenie het horen van stemmen, ik kan dat hieruit niet opmaken.

Het punt is dat het van kwaad naar erger kan gaan, vooral voor hem persoonlijk kan dat vervelende gevolgen voor zijn verdere leven geven in de meest uiteenlopende zin van het woord.

Het beste zou wezen dat hij beseft dat die gedachten en gevoelens niet normaal zijn en daardoor goede hulp zoekt.

Oxacepam is een mild kalmeringsmiddel en helpt niet tegen wanen, je wordt alleen maar eventjes rustiger van, hoewel in sommige gevallen dat ook prettig kan wezen.

Je vraagt of je niet bang moet wezen. uiteindelijk kan niemand dat voor jou zeggen dat is naar gelang jouw intuitie.

Het beste wat ik altijd vond, was als mensen niet meegingen in mijn hall. en wanen. Bovendien als hij paranoide is, wat ikzelf ook was, lees hij jou angst af (alles wat afwijkt ziet hij) en zoiets moet je niet toelaten.

Uiteindelijk als hij echt schizofrenie heeft, zal hij jullie hulp in de toekomst nog hard nodig hebben.

sterkte

• Jo

Hoi allemaal,

Om jullie even op de hoogte te houden. Het is maandag goed misgegaan.

Hij was erg agressief en heeft mijn vader aangevlogen en hem bij de keel gegrepen…Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Wel hebben mijn ouders aangifte gedaan bij de politie om ervoor te zorgen dat hij op die manier hulp zou kunnen krijgen.

Dinsdags is mijn broer weer langsgeweest en heeft hij aangegeven dat hij hulp wil. Hij geeft zelf aan dat hij zich heel raar voelt en dat hij haat gevoelens jegens mijn vader heeft. We laten hem daarom niet binnen om escalaties uit de weg te gaan.

De hulp die die wil is zeer beperkt. Hij wil eventueel wel opgenomen worden in 1 bepaalde inrichting, maar de vraag is of dit weleens mogelijk is. Bepaalde hulpinstanties zoals bijvoorbeeld het Riagg vertrouwd hij niet, dus dat kapt hij af. En sja zolang het niet vrijwillig is, is er niets te beginnen…

Zijn er mensen die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten? Hoe kun je het beste handelen als iemand aangeeft dat hij hulp wil? En wat werkt absoluut averechts?

Jo

• shakystevens

he Jo,

Eigenlijk is de vraag waarom hij in een bepaalde inrichting wil komen, Misschien is het een oppervlakkige gedachte maar zou het door de drugs komen. Het is bekend dat bij sommige inrichtingen drugs worden verhandeld.

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, zonder drugs overigens. Ik weet niet het antwoord op hoe je moet handelen. Maar ik zou wel proberen om een bepaald soort contact te houden met hem zonder hem al te erg onder druk te zetten. Misschien helpt het als hij weet dat er meer mensen in zijn situatie hebben gezetten en dat je hier een weg uit kan vinden mits je goede hulp zoekt en het probleem begrijpt. Wees daarbij zo neutraal mogelijk.

Averechts werkt als hem onder druk zet.

• Jo

Dankjewel voor je reactie..

Moet eerlijk zeggen dat ik momenteel zelf geen contact met hem heb. Vind de situatie behoorlijk ingewikkeld. Mijn moeder heeft wel contact met hem.Maar ik hoop echt dat hij daadwerkelijk hulp wil.

Heb je zelf in een inrichting gezeten? En hoe kwam je tot het besef dat je wanen had?

Groet Jo

• shakystevens

he jo,

het is beter om het een ziekenhuis te noemen ( in dit geval met speciale mensen)

ja ik ben daar geweest. ik wist gelijk in het begin al dat er iets aan de hand was met mij, maar ik wist niet wat. Vandaar dat het een beetje mis liep. Op gegeven moment ben ik het gewoon gaan uitzoeken, en begreep ik het beter. Voor jouw broer is dat, denk ik, ook belangerijk dat hij het besef heeft dat er iets mis is en dat je daar hulp voor kunt zoeken.

• Jo

Okeej..het was niet mijn bedoeling om met het woord inrichting mensen te raken. Ik zal het voortaan ziekenhuis noemen.

Hoe gaat het nu met jou shakystevens? Heb je medicijnen? Hoe ziet jou leven eruit?

Ik vraag me af of mensen die wanen hebben dit zelf ook in de gaten hebben. Of dat ze in ieder geval in de gaten hebben dat er iets met ze aan de hand is…

Hoe denken anderen daar over?

Groet Jo