Hallo allemaal,
Ik zit met een aantal vragen en ik hoop dat jullie hier mij misschien mee kunnen helpen. Ik ben 19 jaar en heb een broer van 24. Hij heeft “rare” ideeën en ik heb het idee dat dit schizofrenie is. Zo denkt hij bijvoorbeeld dat mensen snachts zijn huis binnensluipen om zijn klok achteruit te zetten om hem op die manier gek te krijgen. Ook denkt hij dat muzieknummers op tv speciaal voor hem gedraaid worden. Met dit soort ideeën kampt hij al een hele tijd. De ene periode meer dan de andere.
Deze ideeën zijn er al langer en we hebben het idee dat dit verergert is sinds hij gestopt is met blowen(wat hij al jaren deed)
Momenteel hebben we(mijn ouders en ik) het idee dat het een heel stuk minder met hem gaat. Hij maakte de opmerking dat hij voelde dat hij het ene moment kan huilen en het andere moment iemand kon vermoorden. Een eng idee en moet eerlijk zeggen dat ik er behoorlijk bang voor ben geworden. Ik heb namelijk geen idee wat er in zijn hoofd omgaat en waar hij toe in staat is.
Mijn moeder is met hem naar de dokter geweest (hij denkt namelijk dat mijn vader iets in zijn bloed heeft gedaan om hem gek te maken) en die heeft hem oxacepan gegeven.
Hij wil geen hulp en dus is er helemaal niets te doen. Ik vraag me af hoe jullie hierover denken en of ik zijn gevoelens serieus moet nemen(hiermee bedoel ik of het terecht is dat ik bang voor hem ben).
Denken jullie dat dit schizofrenie is? En hebben jullie misschien adviezen voor me hoe ik hiermee om moet gaan?
Groetjes Jo