als je psychotisch bent heb je zelf niks in de gaten, als je randpsychotisch bent dan kun je wel merjken dat er iets niet klopt.
Dus het komt beide voor.
groet noix
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsKlinkt meer als een randpsychose,
Randpsychose werd vroeger gebruikt als fase tussen MDS en psychose, nu wordt het gebruikt als milde psychose, waarbij je je bewust bent van wat er met je gebeurt.
Bij een gewone psychose weet je meestal achteraf je vaag nog dingen te herrinnneren, maar maak je de psychotische tijd niet echt bewust mee.
groet noix
Beste noix,
dat is typisch wat je zegt en bedankt daarvoor.
De details uit mijn psychose staan heel sterk voor mijn geest.
Ik kan zowat alle dingen herinneren, zelfs de geuren van de dag of de lichtinval van de zon.
ik begreep echter dat de voorwaarde van schizofrenie het horen van stemmen is ( en dat dan langer dan een half jaar)
Toch heb ik ‘een lange’ behandeling achter de rug waarbij men zei dat dit een echte psychose was.
Maar wat verandert er dan praktisch aan een medische behandeling als je een randpsychose heb?.
groeten
Randpsychose komt vaak voor als voorbode voor een echte psychose of als rest verschijnsel.
Mensen die bijv borderline hebben hebben soms last van randpsychose.
Ik heb het nu ook weleens ondanks dat ik pillen slik, soms hoor ik stemmen en zie dingen, soms ben ik ernstig verward, soms heb ik last van wanen.
Wat daar de behandeling voor is zou het niet weten, meestal is het onderdeel van een ziektebeeld, waar dan weer een behandeling bij past.
Schizofrenie, daarvoor hoef je overgens geen stemmen te hebben, je moet 2 positieve sympotmen hebben, dat zijn wanen, verward denken en hallucinaties. (dus 2 daarvan) en voor een half jaar in totaal met de positieve symptomen, ook negatieve symptomen, wat de symptomen zijn die vaak na de psychose komen, zoals lusteloosheid, vermoeidheid, somberheid etc.
Als je meer over schizofrenie of psychose wilt weten moet je eens kijken op
http://www.schizofrenieplein.nl
groetjes noix
he,
hoe ervaar jij het leven dan met dit soort klachten. Ik bedoel vind je dit zwaar ( natuurlijk is het leven voor gemiddeld mens zwaar, maar het lijkt net alsof je met iets totaal anders te maken heeft), ik ken nl. geen mensen met dit soorten ziekten.
Ik, persoonlijk vind dit een hele zware ziekte. Het lijkt net alsof alles ophoud op het moment dat je een diagnose te horen krijgt en alleen vecht tegen deze ziekte en alles wat daar verbonden mee is.
Bedankt voor jullie informatie !
Ik heb respect voor de manier waarop jullie hierover kunnen praten. Ik merk dat in de maatschappij schizofrenie nogal een taboe is en dat mensen geen idee hebben wat het eigenlijk inhoud.
Mocht er iets veranderen in de situatie van mijn broer, dan hou ik jullie op de hoogte.
Groet Jorien
Ik vind vooral de negatieve symptomen zwaar, de lusteloosheid en vermoeidheid.
En doordat ik nog af en toe een psychotische terugval heb lijkt het net of je herstel elke keer weer opnieuw begint.
kan niet echt iets opbouwen, en daar baal ik wel van.
Verder ken ik wel een aantal mensen met de zelfde klachten, en onderling is er heel veel begri voor elkaar.
Dat is wel heel prettig.
groet noix
Vaak is het zo, als ik naar iets nieuws zoek, dat ik dan niet verder kom dan tot die gedachte. De vermoeidheid vind ik ook zwaar. Het gekke is dat als ik weer stemmen hoor ik dit juist weer prettig vind (en opbeurend werkt).
Fijn om te horen dat er begrip is, ik heb andere kant ook wel anders gemerkt in ziekenhuizen en elders.
In ieder geval sterkte
groeten
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?