Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Seroquel tot 1200 mg?

  • mpol

    Hallo,

    Op dit moment gebruik ik 750 mg Seroquel per dag. Omdat ik toch nog last blijf houden van stemmen ben ik aan het overwegen over te stappen op Haldol of Leponex.

    Nou heb ik begrepen dat Seroquel soms ook in hogere doseringen wordt gebruikt. Heeft iemand van jullie daar ervaringen mee?

    Groeten,

    Marcel

  • Tim

    Beste Marcel ,

    War vervelend voor je jongen. 750 mg. Seroquel is al een hoge dosering.

    Nee als dat niet helpt zou ik niet beginnen aan 1200 mg. Absoluut niet doen.

    Haldol is een goed middel. Maar geeft op den duur Tardieve Dyskinesie : blijvende zware bewegingsstoornis.

    Leponex zou ik niet doen geeft enorme gewichtstoename.

    Probeer in overleg met je arts eens de volgende middelen :

    Risperdal , Abilify , Dipiperon , Dogmatil.

    Misschien helpt het als je er Buspiron bij vraagt.

    Ik heb ook Seroquel gehad , 100 mg.

    Als 750 mg. niet helpt , stoppen !

    Vraag om Risperdal , Abilify , Dipiperon , Dogmatil.

    Abilify kan wel slaapproblemen geven . Dan kan je een beetje Seroquel of Dipiperon om te slapen of beetje Remeron erbij vragen aan je ARTS !!!

    En als een van deze middelen wel helpt . Wacht even af . Volgens mij komen er nieuwe middelen aan.

    Sterkte !

    mpol schreef:

    >

    > Hallo,

    > Op dit moment gebruik ik 750 mg Seroquel per dag. Omdat ik

    > toch nog last blijf houden van stemmen ben ik aan het

    > overwegen over te stappen op Haldol of Leponex.

    > Nou heb ik begrepen dat Seroquel soms ook in hogere

    > doseringen wordt gebruikt. Heeft iemand van jullie daar

    > ervaringen mee?

    >

    > Groeten,

    > Marcel

  • mpol

    Bedankt voor je reactie. Mijn gedachten over Seroquel gaan toch ook langzaam over in stopzetten. In de loop van 2 jaar ben ik toch steeds hogere doseringen gaan vragen. De positieve symptomen zijn in de loop van de tijd ook minder geworden. In plaats van stemmen die de hele dag door complete dialogen voeren is het nu vaak wat losse opmerkingen. Maar juist nu ik echt minder last krijg van de bijwerkingen merk ik dat de verbetering ook aan het afvlakken is. En ik ben nog lang niet tevreden met hoe ik het wil hebben (als dat al haalbaar is).

    Maar ja, dan komt de keus, wat dan…

    Mijn net nieuwe psychiater stelde Haldol en Leponex (clozapine) voor. Beide hebben toch wel serieuze bijwerkingen. Haldol dus Tardieve Dyskinesie. Verder lees ik wat tegenstrijdige berichten over Haldol; sommige mensen voelen zich er vlak onder, terwijl er ook mensen zijn die er emotioneel van worden. Concentratieverlies schijnt mee te vallen. Met Seroquel heb ik hier juist best wel last van. Op dit moment neig ik een beetje naar Haldol.

    Leponex kan problemen geven met witte bloedlichaampjes, en geeft ook kans op diabetes (net als Risperdal en Zyprexa). Overgewicht ben ik wat minder bang voor, ik sport veel sinds ik ziek ben. De 10 kilo die ik het eerste jaar aankwam is er in het tweede jaar weer af.

    Risperdal is geen optie. Die heb ik in het begin gehad, en had last van bijwerkingen, pijn bij ejaculeren. Als er geen andere opties zijn komt het misschien een keer weer aan de orde.

    Van mijn arts heb ik begrepen dat Seroquel ook niet echt een sterk middel is, en dat de meeste mensen er wel klachten aan over houden. Ook Abilify schijnt een licht middel te zijn, maar ik heb intussen wel van een anatal mensen gelezen dat het goed kan helpen tegen positieve symptomen.

    Zyprexa is misschien ook nog een alternatief, maar is ook aardig sederend, en kan overgewicht en diabetes veroorzaken.

    Waar ik eigenlijk het meest bang voor ben is dat de stemmen weer sterker worden tijdens het overstappen. In overleg met de psychiater kan dit hopelijk zo langzaam mogelijk verlopen.

    En dat er misschien een schijnbaar eindeloze weg komt naar een medicijn dat beter werkt dan Seroquel. Dat zal er vast wel zijn, maar ik hoop dat het de eerstvolgende is.

    En oh ja, Dipiperon en Dogmatil, dat zijn toch geen anti-psychotica? Of vergis ik me?

    En ja, toekomstige middelen. Dat is misschien voor de toekomst. :) De keuze die er nu ligt moet nu gemaakt worden. En het is maar afwachten hoe goed die medicijnen zullen zijn. Tot nu toe zijn alle middelen nog een compromis tusen werking en bijwerking.

  • Tim

    Hoi ,

    Dogmatil is een antipsychoticum met weinig bijwerkingen zoals stijfheid , dipiperon ook. Door sommigen Artsen wordt Dogmatil als atypisch middel gezien .

    Ik heb er goede verhalen over gehoord !

    Dipiperon wordt ook wel als slaapmiddel voorgeschreven > lees psychoseplein.

    Ik adviseer je goedbedoeld , ik ben geen arts , om Dogmatil aan je arts te vragen.

    Wat je ook kan vragen is een combi van medicijnen zoals Dogmatil en Buspiron.

    Buspiron is een middel tegen angst wat niet verslavend is en ook op dopamine werkt. Misschien kan dit middel je ondersteunen naast een antipsychoticum zoals Dogmatil.

    Je kan ook Haldol in het begin nemen bij je acute klachten zoals het stemmen horen , en wachten totdat de Dogmatil of Abilify werkt . En dan de haldol afbouwen.

    Aangezien jij zo hoog moet doseren met Seroquel denk ik dat je niet genoeg hebt aan 2 mg haldol. En het geeft wel vlakheid die haldol in hogere doseringen.

    In een lage dosering vervlakt haldol niet.

    Ik zou eerst Dogmatil proberen of Abilify , met Dipiperon om goed te kunnen slapen.

    Dipiperon is wel een antipsychoticum ! Misschien is de combi Dipiperon en Abilify goed voor je klachten.

    Of de combi Dogmatil en Buspiron. Of Dogmatil en dipiperon.

    Die klassieke middelen geven Tardieve dyskinesie en stijfheid , vlakheid en meer.

    Of Dogmatil en Abilify.

    Zyprexa is wel heel goed maar wordt je zo dik van.

    Leponex zou ik NIET doen ivm enorme gewichtstoename.

    Wil je 40 kilo dikker worden ?

    Vraag : Dogmatil , Abilify , Dipiperon , Buspiron. Combi's vragen.

    heel veel sterkte !mpol schreef:

    >

    > Bedankt voor je reactie. Mijn gedachten over Seroquel gaan

    > toch ook langzaam over in stopzetten. In de loop van 2 jaar

    > ben ik toch steeds hogere doseringen gaan vragen. De

    > positieve symptomen zijn in de loop van de tijd ook minder

    > geworden. In plaats van stemmen die de hele dag door complete

    > dialogen voeren is het nu vaak wat losse opmerkingen. Maar

    > juist nu ik echt minder last krijg van de bijwerkingen merk

    > ik dat de verbetering ook aan het afvlakken is. En ik ben nog

    > lang niet tevreden met hoe ik het wil hebben (als dat al

    > haalbaar is).

    >

    > Maar ja, dan komt de keus, wat dan…

    > Mijn net nieuwe psychiater stelde Haldol en Leponex

    > (clozapine) voor. Beide hebben toch wel serieuze

    > bijwerkingen. Haldol dus Tardieve Dyskinesie. Verder lees ik

    > wat tegenstrijdige berichten over Haldol; sommige mensen

    > voelen zich er vlak onder, terwijl er ook mensen zijn die er

    > emotioneel van worden. Concentratieverlies schijnt mee te

    > vallen. Met Seroquel heb ik hier juist best wel last van. Op

    > dit moment neig ik een beetje naar Haldol.

    > Leponex kan problemen geven met witte bloedlichaampjes, en

    > geeft ook kans op diabetes (net als Risperdal en Zyprexa).

    > Overgewicht ben ik wat minder bang voor, ik sport veel sinds

    > ik ziek ben. De 10 kilo die ik het eerste jaar aankwam is er

    > in het tweede jaar weer af.

    > Risperdal is geen optie. Die heb ik in het begin gehad, en

    > had last van bijwerkingen, pijn bij ejaculeren. Als er geen

    > andere opties zijn komt het misschien een keer weer aan de

    > orde.

    > Van mijn arts heb ik begrepen dat Seroquel ook niet echt een

    > sterk middel is, en dat de meeste mensen er wel klachten aan

    > over houden. Ook Abilify schijnt een licht middel te zijn,

    > maar ik heb intussen wel van een anatal mensen gelezen dat

    > het goed kan helpen tegen positieve symptomen.

    > Zyprexa is misschien ook nog een alternatief, maar is ook

    > aardig sederend, en kan overgewicht en diabetes veroorzaken.

    >

    > Waar ik eigenlijk het meest bang voor ben is dat de stemmen

    > weer sterker worden tijdens het overstappen. In overleg met

    > de psychiater kan dit hopelijk zo langzaam mogelijk verlopen.

    > En dat er misschien een schijnbaar eindeloze weg komt naar

    > een medicijn dat beter werkt dan Seroquel. Dat zal er vast

    > wel zijn, maar ik hoop dat het de eerstvolgende is.

    >

    > En oh ja, Dipiperon en Dogmatil, dat zijn toch geen

    > anti-psychotica? Of vergis ik me?

    > En ja, toekomstige middelen. Dat is misschien voor de

    > toekomst. :) De keuze die er nu ligt moet nu gemaakt worden.

    > En het is maar afwachten hoe goed die medicijnen zullen zijn.

    > Tot nu toe zijn alle middelen nog een compromis tusen werking

    > en bijwerking.

  • Tim

    Hoi ,

    Ja ik begrijp dat je bang bent voor die stemmen.

    Daarom kan je in de overgangsperiode van bijvoorbeeld Seroquel naar Dogmatil haldol of cisordinol vragen.

    Deze middelen werken toch redelijk snel en zijn krachtig.

    Als je nieuwe medicijn dan werkt kan je haldol of cisordinol afbouwen.

    Dogmatil geeft weinig bijwerkingen . Abilify weet ik niet. Ik hoor opgejaagd gevoel en slapeloosheid.

    Tegen slapeloosheid kan je vragen om dus Dipiperon. Maar ook een klein beetje van het antidepressivum Remeron.

    Remeron slaap je ook goed op.

    Laat je eventueel hiervoor opnemen als je dat zelf wil. En wees zelf zeer kritisch en kom voor jezelf op ! JIJ BEPAALT OOK JE MEDICATIE , JIJ BENT DE BAAS OVER JEZELF !!!!

    Zyprexa geeft net zoals Leponex enorme gewichtstoename zelfs bij weinig eten.

    Het zijn goede middelen , maar de gewichtstoename.

    En als laatste zou ik kiezen voor een klassiek middel. Als dat dan toch moet vraag dan om Haldol of Fluanxol met Akineton.

    Maar dan heb je een grote kans op Tardieve dyskinesie.

    Misschien Dogmatil ?

    www.hulpgids.nl

  • Tim

    Hoi jongen ,

    Kijk eens op www.hulpgids.nl > veel info en veel lotgenoten.

    Je kan ook als je toch haldol wil , haldol vragen met seroquel.

    Maar dit soort combi's zijn link omdat je dan juist TD kan krijgen ook al helpt het.

    Ik heb gelukkig geen last van psychoses . Ik kreeg seroquel om goed te slapen en voor rust.

    Dipiperon heb ik ook gehad tegen onrust . Dogmatil heb ik ook gehad tegen hypomanie.

    Kijk maar bij psychoseplein over Dipiperon.

    Dogmatil vind ik een heel goed medicijn maar je moet het wel hoog doseren.

    Kijk , nu lijkt het alsof ik pro-medicijn ben. Dat ben ik juist niet !!!

    Ik ben antimedicijn . Als er een antimedicijn is dan ben ik het wel !

    Maar soms heb je geen keuze. Soms is er geen keuze. Ja de keuze tussen of de hele dag stemmen horen en daar heel erg veel angst en verwardheid door krijgen . Dan kan je het minderen door een meer prikkelarme omgeving op te zoeken zoals een bos. Veel sporten . Of koptelefoon opzetten . Rust.

    Of je neemt medicijnen. En dan kan je zelf heel ver komen door er zelf veel over te lezen.

    www.cvzkompassen.nl

    www.lareb.nl

    www.geneesmiddelenrepertorium.nl

    www.consumed.nl

    www.hulpgids.nl

    Ik ben ook voor de natuur en rust , creatieve therapie etc.

    Ik raad je aan om zelf veel beter te gaan zoeken naar een goede combi voor jou.

    veel Sterkte jongen.

  • mpol

    Ok, bedankt voor nog meer opties :)

    Ik ben me wat aan het inlezen in de medicijnen. Ik zie wel dat een aantal genoemde medicijnen als relatief licht worden benoemd, zoals Dipiperon en Dogmatil. Ik denk dat dezen dan toch niet mijn eerste keuzes worden. Ik probeer eerst liever wat zwaardere medicijnen uit. Ook Abilify zou relatief licht zijn, al kan de werking bij veel mensen toch ook erg goed zijn, zeker voor negatieve symptomen.

    Ik kan wel Dogmatil en Dipiperon overleggen met mijn psychiater, kijken wat zijn reactie daarop is.

    Voorlopig heb ik op mijn lijstje vooral Haldol, Leponex, Zyprexa, Abilify genoteerd. De bijwerking van Haldol zal ik maar af moeten wachten. Ik kan niet echt goed inschatten of ik last krijg van de negatieve symptomen. En vlak wordt ik ook al van Seroquel en Risperdal. Dus misschien blijft dat vlakke wel gelijk, of misschien wordt het wel ondraaglijk.

    En gewichtstoename van Leponex… Ik had in een artikel via Mindfreedom, pagina 21;

    gelezen dat gemiddelde gewichtstoename bij Seroquel 10 kg is, en bij Leponex 20. Natuurlijk kan het altijd beroerd uitvallen, maar dat merk ik dan wel. Dat is toch niet precies te voorspellen.

    En de combi van Haldol/Seroquel is denk ik ook wel een goede mogelijkheid die het proberen waard zou kunnen zijn.

    Ouch, en opname, dat wilde ik toch even vermijden als dat kan. Wat vrij nemen van mijn vrijwilligerswerk, dat is nog te overzien. En als het echt moeilijk wordt misschien naar een inloophuis om de dag door te komen. Maar als het echt misloopt wil ik toch wel een goed gesprek met mijn psychiater over wat te doen. Ik verwacht dat er dan wel wat constructiefs uit kan komen, bijv langzamer afbouwen van Seroquel, of tijdelijk de dosis ervan weer verhogen. Ik ben 2 jaar geleden 3 maanden opgenomen geweest op de PAAZ, wat ik niet echt een pretje vond.

    En pro- of anti-medicijn, dat interesseert me niet echt. Ik bedoel, er zijn argumenten pro medicijnen en anti medicijnen. Ik reken erop dat de pharmacie industrie wel weet hoe ze hun argumenten over moeten brengen. Maar ook de anti-medicijn beweging is er wel, zoals op mindfreedom.org. Is alleen maar verhelderend dat ze beide bestaan.

    En ik kies duidelijk ook voor medicijnen. Zonder zou mijn leven ondraaglijk zijn, dus de keuze is simpel. En ik kan zelf ook dingen doen, zoals sporten, cognitieve therapie, afleiding zoeken, etc. Maar medicijnen maken voor mij het grootste verschil.

    Oh ja, je groet me met jongen. Is dat een leeftijd-iets, dat je ouder bent dan mij, of dat ik jonger overkom? Of is het je gewoonte om zo te groeten? Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.

    In ieder geval, bedankt voor je reacties.

    Verder zijn er niet echt fora in Nederland voor schizofrenie, of vergelijkbare aandoeningen, klopt dat?

  • Tim

    Beste Heer Mpol ,

    Ik bedoelde “jongen” niet kleinerend of dat ik ouder ben. Ik bedoelde het denk ik , betrokken.

    Ik bedoelde het positief en schreef spontaan zonder bij na te denken. Ik ben ook geen Homo . Ik Respekteer Homo's absoluut wel !!

    VRAAGJE : Hoe weet jij dat ik ouder ben dan jij ?

    En over die “lichte medicijnen”. Dipiperon en Dogmatil zijn absoluut geen lichte medicijnen.

    Kijk Haldol pakt dopamine heel sterk aan . De dopamine wordt sterk vermindert. Daardoor zegt men dat positieve symptomen krachtig worden aangepakt. Maar de beweging wordt daardoor ook lastiger. Dat verklaart ook stijfheid etc.

    Maar middelen zoals Seroquel en Leponex blokkeren die dopamine niet zoals Haldol dat doet . Seroquel en Leponex werken op andere stoffen zoals serotonine.

    Dus zijn dit dan ook lichtere middelen ? Nee !

    Het is niet zo makkelijk te verklaren met serotonine en dopamine-theorie.

    Het zegt het al : theorie

    Ik deed dit nu ook even zie bovenstaande.

    Maar dat weet ik ook alleen maar van Artsen etc.

    Ze weten nog niet wat echt helpt bij schizofrenie op het gebied van medicatie.

    Iedereen reageert anders op medicatie.

    En als je de ene stof beinvloedt in het lichaam dan verandert ook automatisch de werking van andere stoffen. Dat verklaard misschien de werking van Leponex omdat deze niet zo werkt op dopamine zoals haldol doet.

    De theorie van : dopamine blokkeren en je bent van de positieve symptomen af geld dus helemaal niet altijd !

    Ik heb mensen gezien die reageerden helemaal niet op haldol maar wel op Tranxene en Dipiperon.

    Ik ken een jongen die is 50 kilo aangekomen door Zyprexa . Hij is klachtenvrij op psychiatrisch gebied. Ja Zyprexa is een SuperGoed medicijn ! Maar…………..

    Dit geld ook voor Leponex.

    Ik begrijp dat je een opname wilt vermijden. Ik bedoelde het dat je dan veilig bent met die medicatiewissel.

    En over anti-medicijn en pro-medicijn. Ik ben het met je eens dat beide partijen elkaar goed bekritiseren en goed aanvullen.

    Zo wordt de psychiatrie steeds beter !

    En je schrijft dat Seroquel en Risperdal je ook vlak maken. Ja dat doen ze ook . Zeker met 750 mg. Dus als je bijvoorbeeld 3 mg. Haldol zou gaan gebruiken dan vervlakt haldol misschien nog wel minder dan Seroquel.

    Ik hoop voor je dat 3 tot 5 mg. Haldol genoeg is . Haldol is wel heel veel ervaring mee .

    Je schrijft ook dat Abilify een licht middel is. Weet ik niet.

    Over die negatieve symptomen. Ik heb van een Arts gehoord dat een antidepressivum kan helpen tegen negatieve symptomen.

    Citalopram is een goed antidepressivum.

    Als die Tardieve dyskinesie geen probleem voor je zou zijn. Dan zou ik zeggen vraag Haldol . Met Akineton erbij tegen de stijfheid en bewegingsstoornissen.

    En je kan van je stemmen verlost zijn.

    Maar tegen Tardieve dyskinesie is geen medicijn. Heb je weleens gezien hoe TD eruit ziet ?

    Maar Risperdal kan ook TD geven heb ik gehoord. Het blijft een gok die je neemt.

    Ik krijg de indruk dat Seroquel wel een beetje helpt bij je. Zeker hoe je schrijft want dat lees ik . Ik ken je helemaal niet .

    Misschien is het geen gek idee Haldol toe te voegen aan de Seroquel.

    Misschien , ik noem maar wat : 300 mg Seroquel en 2 mg Haldol.

    Maar ik waarschuw je bij deze voor TD.

    Dogmatil is zeker geen licht medicijn. En er zijn mensen met schizofrenie die er veel aan hebben.

    Goed dat je blijft sporten en ondernemen !

    Over websites over psychoses ? Ik zal wat voor je zoeken. Kijk wel uit want sommige websites zijn ondersteunt door de Farma-industrie dus vertrouw ik niet helemaal wat er dan over medicatie staat , snap je ?

    10 kg gewichtstoename door Seroquel is wel heel optimistisch.

    Ik heb ook gelezen en gehoord dat de dosering bijvoorbeeld bij Leponex niets zegt over gewichtstoename.

    Het gaat erom dat al bij een lage dosering Leponex stoffen worden beinvloedt die zorgen voor gewichtstoename.

    Misschien , voeg aan je lijstje toe als ik dat mag zeggen : Dogmatil , Dipiperon , Buspiron , Omega-3 , veel sporten .

    En haal van je lijstje af als je niet 20 tot 50 kilo wil aankomen : Zyprexa , Leponex. Ook al zijn Zyprexa en Leponex echt hele goede medicijnen wat betreft werking tegen schizofrenie en manie.

    Als je toch Haldol wilt . Vraag er dan een antidep bij en Akineton !

    Sterkte .

    en laat nog wat van je horen als je zelf wil.

  • mpol

    Tim schreef:

    > Ik bedoelde “jongen” niet kleinerend of dat ik ouder ben. Ik

    > bedoelde het denk ik , betrokken.

    > Ik bedoelde het positief en schreef spontaan zonder bij na te

    > denken. Ik ben ook geen Homo . Ik Respekteer Homo's absoluut

    > wel !!

    > VRAAGJE : Hoe weet jij dat ik ouder ben dan jij ?

    Ok, je betrokkenheid wordt gewaardeerd, laat dat duidelijk zijn.

    Ik heb geen idee hoe onze leeftijden zich verhouden, ik bedacht dat het daar misschien mee te maken kon hebben, maar dat is dus niet zo. Ik ben trouwens 33.

    Ik ben me ervan bewust dat de zwaarte van de medicijnen niet rechtlijnig is, maar dat verschillende medicijnen ook verschillend werken. Verder blijft het voor een grot deel toch speculatie over wat een medicijn gaat doen. De volgende stap is dus om maar eens wat uit te gaan proberen.

    Ik ben intussen wat Engelstalige sites afgegaan om wat info te verzamelen. Google Groups archiven van alt.support.schizophrenia zijn wel interessant. Ook http://z3.invisionfree.com/Helping_Voices/index.php?act=idx heb ik wat doorgeneusd. Verder is het maar afwachten wat een medicijn bij mij gaat doen. Iedereen heeft toch weer verschillende symptomen waar verschillende medicijnen verschillend op werken.

    Ik denk dat ik binnenkort maar een afspraak met mijn psychiater moet gaan maken. Op dit moment staat die voor over 4 weken, maar aangezien ik intussen wel besloten heb om te switchen kan ik die afspraak mischien net zo goed naar voren halen.

    Ik laat nog wel weten wat de keuze is geworden, en ik laat daarna ook zeker mijn ervaringen er mee horen. In ieder geval bedankt voor het reageren.

  • nn

    abilify !!!