Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

diagnose psychose

• Sarah

Hallo,

Ik ben nieuw hier, dus ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben 23 jaar en mijn moeder heeft 5 a 6 jaar ernstige psychische klachten. Ze was/is psychotisch; heel achterdochtig, ook naar gezinsleden; ze denkt verwart en ze spreekt steeds over dezelfde onderwerpen. Ook heeft ze soms driftbuien, wat verergerd wordt door bepaalde medicijnen. Gelukkig is ze daarmee nu gestopt, maar ze denkt nog steeds heel onlogisch en is achterdochtig. Ze is inmiddels bij 6 psychiaters geweest, maar geen een kan precies zeggen wat het is en sturen haar naar huis met een nieuw pilletje.

De psychische klachten zijn ontstaan tijdens een lange narcose. Is het mogelijk dat mijn moeder schizofreen is, en dat een langdurige narcose de belangrijkste oorzaak is?

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Groetjes Sarah

• Tim

Hoi Sarah ,

Wat erg voor jullie !

Ik weet niet of wat jij beschrijft door een narcose komt. Ik adviseer je om met je moeder naar een neuroloog te gaan en hersenscans/foto's te laten maken van je moeder.

Dat ze driftig reageerde op bepaalde medicijnen hoeft niets met haar te maken. Sommige mensen worden driftig van kalmeringsmiddelen en antidepressiva en ritalin.

Ik vind het schandalig hoe jullie Arts omgaat met deze situatie ! Dit hoef je niet te accepteren !!!

Ik adviseer een opname voor je moeder zodat ze geobserveerd kan worden en er een diagnose gesteld kan worden. Maar eerst naar de neuroloog , vind ik.

Of het schizofrenie is kan ik niet beoordelen . Het kan van alles zijn daarom is eerst lichamelijk onderzoek belangrijk . Daar hoort ook bij hersenscans.

Ik zou eerst naar een neuroloog gaan en foto's van haar hersenen laten maken . Haar lichamelijk helemaal laten bekijken.

DAN PAS aandringen als niets duidelijk is door die foto's , op OPNAME !

Wat die Arts doet is zijn werk niet goed doen zoals helaas redelijk veel artsen omdat ze het te druk hebben met teveel patienten.

Als er meer problemen met de Arts voordoen neem kontakt op met het NCRM : nederlands comitee voor de rechten van de mens . www.ncrm.nl

Daar werken ook psychiaters en die organisatie kan je helpen of doorverwijzen.

www.ncrm.nl

bel ze gerust eens !

liefs Tim.

• Tim

Hoi Sarah ,

Als er lichamelijk iets aan de hand is bijvoorbeeld hersenletsel , dan kunnen antipsychotica bijvoorbeeld anders werken.

Voor de duidelijkheid is het dus nodig om haar helemaal te laten onderzoeken.

Ook hersenfoto's.

Eerst lichamelijk , dan naar de psychiatrie.

En je komt er nu ook achter dat je in de zorg en in de psychiatrie zeer duidelijk voor jezelf of een ander moet opkomen , anders horen ze je niet en wordt je weggepraat.

Als jij het hierdoor ook moeilijk hebt ga dan zelf ook eens praten met een Maatschappelijk Werker om je hart te luchten.

Want ik kan me voorstellen dat dit erg zwaar voor je is .

Blijf vertrouwen hebben , blijf voor je moeder opkomen met anderen erbij dan komt het goed .

liefs Tim.

en bel eens het NCRM

• Tim

Hoi ,

Ik heb ook even gekeken op de website van het NCRM.

Deze organisatie vind ik heel goed dat ze bestaat als tegenwicht.

Ze zijn wel heel duidelijk anti-psychiatrie.

Maar sommige dingen die ze schrijven over bijvoorbeeld sommige antipsychotica en antidepressiva zijn feiten.

Nogmaals het is anti-psychiatrie . En er gebeuren ook GOEDE dingen in de psychiatrie zoals verpleegkundigen met het hart op de juiste plaats . Of goede apothekers en goede medicijnen . Goede therapieen.

Maar tegenwicht en kritiek houdt de boel binnen de GGZ in balans.

het telefoonnummer van het ncrm is : 020-4942510

• Sarah

Hoi Tim,

Heel erg bedankt voor je advies. Ik heb het telefoonnummer doorgegeven van het NCRM. Ik heb haar ook weten te overtuigen van het maken van zo´n MRI scan. (Omdat iedereen in haar omgeving vindt dat ze een ander mens is sinds de operatie).Over twee weken heeft ze weer een afspraak staan bij een psychiater en gaat ze om een scan vragen.

Ik ben allang blij dat ze op dit voorstel positief op reageert, dat is ook wel eens anders geweest. Zich laten opnemen zal ze nooit laten doen, want daarvoor vertrouwt ze mensen te weinig, en “ik ben toch niet gek!”.

Zelf denkt ze dat ze last heeft van PTSS, maar ik vraag me af of je dan ook jarenlang last hebt van psychoses en betrekkingswanen. Eerlijk gezegt lijkt me dat niet zo waarschijnlijk, maar ik ben geen expert.

In ieder geval bedankt, en ik zal laten weten wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Groetjes Sarah

• Willeke

Hoi Sara ik ben hier ook redelijk nieuw.

2 jaar terug heb ik wel is opp prikborden mijn verhaal verteld.

Ik heb er wat antwoorden mee gekregen over hoe en wat.

Mijn ex man heeft 2 jaar terug zn 3 de psychose gekregen.

Op dat moment kreeg ik pas te horen dat het psychose heette. De 2 eerdere keren hebben ze me dat niet uitgelegd en heeft het lang geduurd dat hij weer hersteld was… Nou ja hersteld laat ik zeggen alles weer onder controle had.

MEdicatie blijven nemen ook als t weer goed gaat is van belang om er voor te zorgen dat de psychose niet terugkeert.

De achterdocht herken ik heel goed.

Mijn ex had ook achtervolgingswaan.

Uiteindelijk heeft hij anti psychosepillen gekregen waar hij goed op reageerde.

De achterdocht is een onderdeel van het ziektebeeld wat er zal blijven. Ook andere verschijnselen zoals controles doen van een deur die dicht is en maar blijven vragen of die wel echt dicht is. Wel 10 keer terug gaan naar zn auto om te kijken of hij wel alles afgesloten heeft.

Zijn psycholoog heeft mij 4 maanden terug verteld dat dit ziektebeeld met psychose onder schizofrenie valt.

Zijn ziekte verergerd als hij in zn omgeving iets emotieoneels meemaakt.. Overlijden, ziekte ontslag werk dan moet hij echt begeleid worden en iemand hebben die hij kan bellen.

Ik doe zijn mantelzorg en in deze situaties belt hij me dan meerdere keren per dag op voor de bevestiging dat het wel goed is of om t malen in zn hoofd te stoppen.

T is echt van belang dat ze iemand hebben waar ze zich vertrouwd bij voelen.

Als zn psychose weer op komt zetten worden de medicijnen verhoogd…

Er is een stichting Ypsilon speciaal voor familieleden en kinderen waar je terecht kunt met je vragen en eventueel contactavonden.

Sterkte..

• Tim

Hoi Sarah ,

Kijk ook eens op www.ncrm.nl . Het is wel antipsychiatrie maar er staan ook goede dingen bij .

Die organisatie kan jullie wel helpen .

Ik weet niet of het Ptst is. Dat zou wel kunnen . Licht aan haar verleden.

Maar we kunnen hier van alles als diagnose bedenken . Betrekkingsideeen , achterdocht past in veel psychiatrische handicaps.

Ik denk eerst dat ook ivm je verhaal over die narcose er uitgebreid lichamelijk onderzoek moet worden gedaan bij je moeder. Het kan een lichamelijke oorzaak hebben . Narcose , ik weet niet hoe lang die was , is niet zomaar iets voor het lichaam van sommigen !

Dan pas naar een psychiater of opname.

Maar straks is er iets lichamelijks in de hersenen en wordt er nu al een psychiatrische diagnose gesteld.

Zo snel en makkelijk werkt dat niet.

Dus heel veel veel kracht en sterkte voor jou en je moeder !

Als er moeilijk wordt gedaan bel jij dan het NCRM. En lichamelijk onderzoek zou ik laten doen in een Academisch ziekenhuis zoals in Amsterdam of Utrecht.

groetjes Tim.

Ga jij ook afleiding zoeken en jezelf rust geven Sarah : sport , creatieve dingen doen .Sarah schreef:

>

> Hoi Tim,

>

> Heel erg bedankt voor je advies. Ik heb het telefoonnummer

> doorgegeven van het NCRM. Ik heb haar ook weten te overtuigen

> van het maken van zo´n MRI scan. (Omdat iedereen in haar

> omgeving vindt dat ze een ander mens is sinds de

> operatie).Over twee weken heeft ze weer een afspraak staan

> bij een psychiater en gaat ze om een scan vragen.

> Ik ben allang blij dat ze op dit voorstel positief op

> reageert, dat is ook wel eens anders geweest. Zich laten

> opnemen zal ze nooit laten doen, want daarvoor vertrouwt ze

> mensen te weinig, en “ik ben toch niet gek!”.

> Zelf denkt ze dat ze last heeft van PTSS, maar ik vraag me af

> of je dan ook jarenlang last hebt van psychoses en

> betrekkingswanen. Eerlijk gezegt lijkt me dat niet zo

> waarschijnlijk, maar ik ben geen expert.

> In ieder geval bedankt, en ik zal laten weten wanneer er

> nieuwe ontwikkelingen zijn.

>

> Groetjes Sarah