Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Schizofrenie valt te genezen!

  • Angie

    Lieve allemaal,

    Ik ben hier al een heeeeele tijd niet geweest. Dit heeft ermee te maken dat ik het erg druk heb en ook omdat het erg goed met mij gaat. Ik slik inmiddels al vanaf begin december geen AP meer en ben nog steeds stabiel. Ik ben in feite het stabielste wat ik kan herinneren, ben zoveel jaren psychotisch geweest, heb zolang in wanen en hallucinatie´s geleefd dat ik de hoop bijna (maar nooit helemaal) had opgegeven.

    Ik ben bezig met m´n leven opnieuw op te bouwen alleen wil ik daar niets over hier kwijt, omdat hier iedereen meeleest je kan het terug lezen op Pandora of Schizforum.

    Het volgende artikel bevestigd wederom wat ik eerder gevonden had, er bestaat namelijk een tweede schrijver die genezen is van Schizofrenie, het betreft een Boedhistische monnik, zijn naam weet ik niet meer.

    Veel plezier met het lezen van het volgende artikel.

    Arnhild Lauveng: Schizofrenie is te genezen

    Tuesday 06 March 2007

    06-03-2007 Schizofrenie is te genezen

    Bron:www.ad.nl

    De Noorse Arnhild Lauveng is het levende bewijs dat je van schizofrenie kunt genezen. Ze schreef er een boek over en werkt als psychologe met jonge schizofrenie-patiënten. ?In een ziekenhuis word je wel verzorgd, maar amper behandeld; ze denken dat je toch niet beter kunt worden.?

    ?Iemand die psychotisch is, leeft in een andere realiteit. Daarom is schizofrenie zo?n angstaanjagende ziekte.?? De 35-jarige Arnhild Lauveng zegt dit niet als een psychologe die begrijpt dat de buitenwereld het moeilijk vindt om een schizofrenie-patiënt te bereiken. Ze zegt het omdat zij zelf jarenlang schizofreen is geweest en weet hoe het voelt om in die andere realiteit gevangen te zitten. Vanaf haar puberteit tot ongeveer haar dertigste was ze ernstig ziek. De Noorse hoorde stemmen in haar hoofd die haar opdracht gaven in zichzelf te snijden, zelfmoord te plegen, zichzelf uit te hongeren. Wekenlang zat ze in isoleercellen van verschillende psychiatrische ziekenhuizen. Maanden, zo niet jaren aaneen kon ze amper op haar benen staan door de zware medicijnen.

    Maar nu is ze genezen - én afgestudeerd psychologe. Tegenover mij zit een leuke, jonge vrouw met lang rood haar en vriendelijke ogen. Haar tanden staan een beetje scheef en ik meen op haar rechterwang een piepklein litteken te bespeuren, maar verder drinkt ze gewoon haar cappuccino en vertelt zonder te dramatiseren, zelfs met enige humor, over haar ziekte. ,,Het is beangstigend als je er niet op kunt vertrouwen dat wat je ziet en hoort wáár is, of dat je je gevoelens niet onder controle hebt. Soms werd ik wakker en dacht: ik hoop dat niemand mij vandaag vermoordt, dat ik deze dag overleef. Tegelijk wist ik dat ikzelf het grootste gevaar vormde. Het is vreselijk om te beseffen dat je niet aan jezelf kunt ontsnappen.??

    Dat je van schizofrenie kunt genezen, is nauwelijks bekend. Arnhild Lauveng weet echter dat zij niet de enige is die dat is gelukt. De onderzoeksresultaten variëren sterk: van één tot 79 procent van de patiënten geneest. Lauveng: ,,Eenderde wordt nooit beter, eenderde heeft een goed leven met medicijnen en eenderde geneest helemaal.?? Zijzelf behoort tot die laatste categorie. Ze slikt al jarenlang geen medicijnen meer en heeft ook nooit meer last van waanvoorstellingen of psychotische aanvallen. Haar stemmen zijn tot zwijgen gebracht en ze is geen seconde bang dat ze op een dag weer terugkeren. ,,Ik was een teruggetrokken kind. Mijn vader overleed toen ik vijf was en op school werd ik gepest. Er was maar één manier om mijn eenzaamheid te bestrijden en dat was de beste van de klas te worden, want dan kreeg ik positieve aandacht van de leraar. Dat maakte het pesten alleen maar erger. Ik raakte langzaam mezelf kwijt. In mijn dagboek schreef ik niet meer over ?mij?, maar over ?zij?. Zij liep naar school, zij was bang dat ze dood zou gaan. Maar wie had ?zij? dan verzonnen, vroeg ik me af.??

    Haar verwarring nam toe. Lauveng voelde voortdurend pijn, maar tegelijkertijd wist ze niet meer zeker of ze zelf wel bestond, of ze geen verzinsel was van een ander. In haar hoofd verscheen de Kapitein, die haar strafte als ze lui was en haar verbood normaal voedsel te eten. Er kwamen schurftige wolven die aan haar voeten knaagden en haar opjoegen. Op een dag kreeg ze zo?n zware psychotische aanval dat ze in een gesloten inrichting moest worden opgenomen. Er zouden nog veel van die opnames volgen.

    In haar boek Morgen ben ik een leeuw komen de roofdieren en haar beul griezelig dichtbij, maar Arnhilds ervaringen met de gezondheidszorg zijn bijna even eng. Hulpverleners en geneeskundigen beschouwen de patiënten vaak als gevallen. ,,Ze zorgen wel voor je,?? zegt Lauveng, ,,maar ze doen geen poging om je te behandelen. Als ik in mijn wanhoop schreeuwde of in mezelf sneed, werd dat als aandachttrekkerij in mijn dossier genoteerd. Niemand vroeg zich af waarom ik dat deed. De artsen willen je geen valse hoop geven. Alleen, een zieke die denkt dat er geen enkele kans op verbetering is, gaat heel anders met zijn ziekte om dan iemand die ergens een sprankje hoop ziet.??

    Als haar ziekte op zijn ergst was en zij radeloos was van wanhoop, leek het wel alsof dit bij de buitenwereld extra minachting opwekte. Politieagenten die haar moesten laten opnemen, treiterden haar urenlang. Als ze in de isoleercel zat, mocht geen van de verplegers met haar praten. En als ze zich ergens tegen verzette, stortten meteen vier verpleegkundigen zich bovenop het ernstig verzwakte meisje, alsof ze een levensgevaarlijk monster was.

    Tot Lauvengs geluk kwam zij op een gegeven moment artsen en verplegers tegen die haar als een mens zagen die ondanks alles tot iets in staat was. Zij behandelden haar zonder overbodige vernederingen of dwang en met een beetje respect. En ze leerden haar wat de emoties waren die achter de wolven en de Kapitein schuilgingen. Samen met deze verzorgers en haar familie, wist ze een uitweg te vinden.

    Stapje voor stapje - en met heel veel stappen achteruit - klauterde ze uit haar dal. Het lukte haar om een middelbare schooldiploma te halen, zelfstandig te gaan wonen en af te studeren.

    Tegenwoordig schrijft ze boeken, geeft ze lezingen en werkt ze met jonge schizofrenie-patiënten. Ze wil hen de hoop geven op een beter leven. ,,Ik zeg nooit dat ze zullen genezen,?? benadrukt ze, ,,maar wel dat er mensen bestáán die genezen zijn.??

    Ze zou het liefst een kostschool beginnen, waar haar patiënten wordt geleerd hoe ze het leven aankunnen: ,,Als je lang in een ziekenhuis hebt gezeten, weet je niet eens hoe je een veter moet strikken of een ei moet koken. Terwijl je het wel heel belangrijk vindt om die dagelijkse dingen te leren. Benaderd worden als een denkend mens, een druppel normaliteit in je doodzieke bestaan, dat geeft patiënten betere momenten. Die momenten kunnen uitgroeien tot betere uren, uren tot dagen - en wie weet, een beter leven.??

  • noix

    wat een onzin

  • Tim

    Hoi Angie ,

    Nee dit is geen onzin. Alleen de angstige domme mens houdt zich vast aan de kennis , papierwerk en normen die de wetenschap als DE waarheid naar buiten brengt. Alleen angstige domme mensen wijzen dit tegenwicht af.

    Angie blijf alsjeblieft binnen de GGZ , maar dan als Hulpverlener / ervaringsdeskundige ?

    Mensen zoals jij daar hebben wij en anderen veel aan !!!

    Laat de kritiek allemaal van je afglijden , laat gaan die kritiek.

    Kijk eens op www.ncrm.nl

    Wel heel antipsychiatrie , maar er staat ook goede info op.

    www.ncrm.nl

    Angie laat nog hiet van je horen.

    liefs Tim

  • Tim

    Hoi Angie ,

    Ik zou wel met je willen mailen maar ik heb nog geen email-adres.

    Ik schrijf hier ook liever niet teveel. Maar ook ik heb brede ervaringen.

    Ik weet hoe verkeerd sommige hulpverleners met het gegeven van macht omgaan : verkeerd ! Een verpleegkundige heeft nou eenmaal “macht” tov de lijdende hulpsmekende zoekende angstige verwarde eenzame en verdrietige mens . De patient.

    We leven in een wereld van hulpverlening waarin de Farmaceutische Machten steeds meer macht krijgen en gaan meebepalen.

    We zijn afhankelijk van psychofarmaca . En de meesten pakken zo het recept aan van de arts zonder eerst zelf onderzoek te doen.

    Gelukkig zijn er ook goede psychofarmaca.

    En ja de misstanden. Die mensen die hieraan meedoen komen zichzelf nog tegen , denk ik.

    Het kan veel en veel beter in de GGZ . Maar er is geen geld , dus weinig personeel .

    Weinig mensen kiezen voor de psychiatrie om in te werken omdat het niet makkelijk is en vele mensen kiezen voor geld ipv het Hart.

    De instellingen raken overvol . En de verpleegkundigen nemen in aantal af. Dan worden de verpleegkundigen moe en zelf overwerkt omdat ze vaak te lang moeten werken of met een heel klein team.

    Aktiviteitenbegeleiders worden kort gehouden netzoals Muziektherapie en Beeldende Therapie. Ja heel jammer.

    De ene wetenschapper zegt dat psychiatrische handicaps biochemisch/biologisch zijn , de andere spreekt dat tegen.

    Zelfs de bekende arts , kunstenaar en psycholoog Jung werd in een blad voor psychiatrie als schizofreen gediagnosticeerd. Ja echt waar .

    Over Van Gogh is een boek geschreven dat hij leed aan Borderline. Ja de schrijver kende Van Gogh zelf . Hou op zeg.

    Waar gaat de GGZ heen ? Nog meer machtsongelijkheid ? Meer DSM-en ? Nog meer medicijnen en nog kortere botte opnames ? Meer patienten ? Minder verpleegkundigen ? Minder groen en meer pakhuizen ? Minder vanuit het Hart , maar kort , zakelijk , hard en bot , met computers erbij in de verpleegpost waar onze Hulpverleners steeds achter zitten.

    Groene omgevingen worden afgebroken . Dus minder rust. Steeds meer prikkels.

    Ik ben wel heel benieuwd wat je moet DOEN om van psychoses af te komen.

    Angie kun jij daar hier iets meer over vertellen ?

    Voordat ik dat boek ga kopen ?

    Dank je ,

    liefs Tim.

  • YoungSchizo

    Ben het eens met noix.

    Sommige mensen met de diagnose schizofrenie maken in hun leven maar 1 psychose mee en herstellen ‘volledig’, maar eenmaal schade aan de hersens betekend permanent schade. Als je weer een erg stressvolle situatie krijgt in je leven is de kans groot dat je weer psychotisch gaat worden. Ik ben maar een paar maand psychotisch geweest dus kan mezelf ook ‘volledig’ hersteld verklaren zolang ik van de wiet afblijf, waarom zou ik die risico nemen om te stoppen met de laaggedoseerde medicijnen als het toch goed gaat. Ik wil nu niet je ruiten inslaan, maar dit is mijn mening.

    groetjes,

    YoungSchizo

  • noix

    Hoi Tim,

    Ben zelf niet zo van de anti-psychiatrie, de psychiatrie heeft me voor een groot deel van mijn psychoses afgeholpen.

    Ik geloof dan ook in de wetenschap van de psychiatrie net als in de andere geneeskunde, en dus niet in de anti-psychiatrie en alternatieve “geneeswijze”.

    Maar ik begrijp dat er altijd mensen zijn die het te gauw opgeven binnen de psychiatrie of van 2 walletjes eten, die te snel willen genezen en niet beseffen dat psychische ziekte net als een gebroken been tijd van heling nodig hebben.

    Als je dan eenmaal ervaart dat de psychiatrie een echte geneeswijze is dan hoef je niet langer skeptisch te zijn en je op de anti psychiatire te storten.

    Ovegens ben ik wel benieuwd naar de antwoorden op je vragen, ik weet dat schizofrenie niet te genezen is , maar als dat dan zou kunnen hoe je dat dan doet ,daar ben ik wel benieuwd naar.

    Wat kan een mens zichzelf toch voor de gek houden he.

    groet noix

  • Angie

    Ik kan goed begrijpen dat dit weerstand oplevert, ik begrijp precies waarom en als ik jullie was had ik ook zo gereageerd. Ik zeg de dingen die ik heb gezegd echter niet om jullie te pesten. Of om jullie te vervelen, of om jullie aan te vallen. Ik heb het beste met jullie allemaal voor.

  • Angie

    Lieve Tim en eventuele andere die iets meer willen weten: Zoek even 1 van de 2 fora (gratis) die ik hierboven noemde op en schrijf je er in, ik wil hier niets zeggen omdat dit een forum is wat openbaar is en de 2 bovengenoemde niet. Via 1 van die twee fora kan je mij persoonlijke berichtjes sturen dan zie ik je e-mail adres ook niet. Om je aan te melden heb je wel een e-mail adres nodig, dat kan je gratis maken bij:

    http://www.hotmail.com

  • Edwin

    Hoi Angie,

    Wat fijn om te horen dat het wat beter met je gaat.Schizofrenie is dat te genezen?

    Moeilijke vraag en de uitkomst zal verschillend per persoon zijn.Ik zelf ben licht Schizofreen,maar moet zeggen dat het steeds beter met me gaat..Ik ging van twee jaar geleden,op alleen angstig me kamertje zitten,naar een 32 uurige werkweek,die zwaar is,maar nog steeds bevald.Alles lijkt steeds makkelijker te gaan.Hoewel ik nog steeds wel warrig,chaotisch en licht wanend ben.maar toch.Ik ben er aan gewend geraakt en het werk wat mij een positief gevoel geeft,helpt mij ook andere dingen beter te gaan doen.Ik geloof wel dat het te genezen is,misschien niet genezen,maar wel zo dat het haast niet meer merkbaar is.Als er een juiste positieve omgeving is.Een bepaald karakter en Instelling en een niet te ernstige beschadiging,lijkt het me mogelijk.Tenminste ik voel dat zo.Angie ga gewoon door met de dingen waarmee je bezig was en kijk hoever je ermee komt.ik heb er vertrouwen in ;)

    Gr.Edwin

  • miranda

    hallo ,

    ik denk dat schizofrenie niet te genezen is hoe graag we dit ook willen

    wel kan je er mee leren omgaan zodat je meer grip op je leven en jezelf krijg

    groetjes