Angelica ,
Ik hoop dat je je al wat beter voelt .
Probeer rustige muziek te luisteren en ga soms even op bed liggen met de gordijnen dicht en koptelefoon op. Slaap lang uit. Ga op tijd slapen.
Lekker lang douchen kan ook beetje helpen.
Ga sporten of wandelen in de natuur met iemand die jij vertrouwd.
Tekenen of muziek maken kan ook ondersteunen .
Of een lachfilm of een mooie film kijken zoals Instinct.
NIET Basic Instinct.
Maar Instinct van Anthony Hopkins . Prachtige film.
Of ga lekker in bad met Lavendel of Citroenmelisse .
Ik hoop voor je dat je NIET aan de Risperdal hoeft.
Misschien kan je Buspiron aan je Arts vragen tegen spanning en angst. Werkt binnen 2 weken . Is niet verslavend zoals benzo's.
En als de angst of spanning laag is dan is de kans op psychose ook kleiner. Kan een omweggetje zijn om je psychose laag te houden.
Je kan ook kiezen voor een antipsychoticum. Dus geen omweggetje.
Maar je kan ook een ander middel vragen wat spanning teveel prikkels en angst tegen gaat zodat kans op psychose minder is.
Buspiron is een atypisch anxiolyticum en NIET verslavend.
Mijn Arts stelde het mij voor. Hij vind Buspiron een uitstekend mild middel dat niet alleen werkt bij gegeneraliseerde angst , waarvoor het dus geregistreerd staat .
Je moet het zelf weten. Je zou als omweggetje ook een antidepressivum kunnen vragen. Of een sederend antidepressivum.
Daarmee verminder je een overload aan prikkels en spanning wat psychose kan uitlokken : omweggetje . Snap je ?
Als je geen keuze hebt en toch moet kiezen voor een antipsychoticum dan vind ik de volgende middelen redelijk : Dipiperon , met nog geen registratie over Tardieve Dyskinesie . Dipiperon is wel heel versuffend hoger dan 40 mg.
Seroquel , Dogmatil .
Haldol laag ivm TD .
Ik zou GEEN Zyprexa nemen ivm enorme gewichtstoename en kans op diabetis , geen Leponex hetzelfde verhaal . Ook al zijn het zeer goede middelen.
Risperdal geeft gewichtstoename en kans op diabetis .
Abilify geeft slaapproblemen.
Zyprexa is het beste antipsychoticum , maar helaas die gewichtstoename .
Seroquel is hierna het beste antipsychoticum : werkt goed op slaap , negatieve symptomen cognitieve symptomen en angsten .
Ik zou Seroquel voor de nacht innemen misschien is 100 tot 150 mg. genoeg.
Haldol zou ik niet hoger gaan dan 2 mg. ivm met kans op Tardieve Dyskinesie.
Dogmatil kan ook goed zijn.
Ik werd erg somber van Risperdal.
Ik heb nu geen AP . Ik doe het zoals ik al schreef via een omweg : iets anders beinvloeden om psychose tegen te gaan . In mijn geval spanning verminderen door Tranxene.
Ik ga later over op Buspiron .
Overleg met je Arts.
www.Lareb.nl
www.geneesmiddelenrepertorium.nl
www.cvzKompassen.nl
www.hulpgids.nl
Ik zou het echt heel jammer vinden als je niet meer op mij reageert.
Sterkte en veel liefs van Tim.