Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Gip

• lucyke

Hallo,

Ik ben Joke, een meisje van 17 dat dit jaar naar het 6de gaat. Dit is ook het jaar waar ik mijn eindwerk moet maken. Ik heb het onderwerpGeestelijke ziektes gekozen omdat ik graag meer wou weten over dit omdat mijn droom beroep psychiater is maar doordat ik de stel hersens daar niet voor heb kan ik dat niet worden maar door dit onderwerp te nemen kan ik er toch een beetje meer over te verschillende soorten geestelijke ziektes te weten komen waaronder schizofrenie dat mij het meeste intresseerd omdat dit verschrikkelijk moeilijk moet zijn om er mee te leven. Daarom vraag ik aan jullie of iemand hier graag mij verder wilt helpen door korte samenvatting,via deze site,via email of msn eens te vertellen hoe jullie jullie ziekte ervaren. Welke problemen jullie ondervinden?

• Martijn

Dag Joke ,

Lief hoe je dit naar voren brengt !

Een ding valt me op : wie zegt dat jij de intelligentie niet hebt om jouw droom-beroep te halen ? Je bent 17 ? Bij mij zeiden ze ook zoveel toen ik jong was die leraren . En ze hadden absoluut geen gelijk !

Dan zit je nog in de puberteit . Je kan nu nog niet precies zeggen hoe goed je kan leren .

En mijn stelling is dan ook : willen = kunnen .

Dus ik denk als jij zo overtuigd bent dat jij psychiater wil worden , dat je met deze energie het vak wel kan leren.

Maar het is wel een studie van ongeveer 8 jaar . Dus hou je vast .

De volgende beroepen kan je ook halen om veel en zelfs meer te betekenen voor psychiatrische patienten :

Psycholoog Universitair

Psycholoog HBO

Maatschappelijk Werker

SPH

Aktiviteiten-Begeleider-MBO

Doktersassistent

Groepsleider-MBO

Joke ,

Soms als Groepsbegeleider of Aktiviteitenbegeleider heb je nog een mooier en beter kontakt met de psychiatrisch patient dan als je een psychiater zou zijn.

Ik vind mijn Groepsbegeleider zo ontzettend lief en vriendelijk !

Mijn Groepsbegeleider is een vrouw en heeft SPH gedaan.

En psychiaters krijgen het in de toekomst megadruk . Dus 60 patienten op 1 dag , enorme druk en stress , faxen en anders PC-werk , korte kontakten , korte snelle gesprekken .

Wil je dat ?

Ga eens met een psychiater vragen , eentje die vrijgevestigd is . Bel die op vanuit de Gouden Gids en leg je verhaal uit . Misschien mag je langs komen en legt die psychiater je uit over haar vak ! En de toekomstperspektieven…….

Idealiseer het beroep Psychiater niet . Net zoals Huisarts hebben ze het nu zo druk dat er eigenlijk geen tijd meer is om echt te luisteren naar de patient .

En juist dat luisteren is het allerbelangrijkste in de psychiatrie , vind ik .

Luisteren kan je ook als je een MBO-opleiding hebt gedaan tot Groepsleider .

Dan heb je vaak meer en beter kontakt met de patient dan als je psychiater bent !

En het scheelt je jaren en miljoenen uren leren.

Maar als jij echt psychiater wil worden dan vind ik dat heel lief en mooi !

Dan zeg ik : Ga ervoor en geloof in jezelf !

liefs Martijn

• Martijn

Joke ,

Ik heb geen schizofrenie.

Ik weet er wel wat van . Maar anderen kunnen je er meer over vertellen , denk ik .

Jij hebt een hulpverlenershart / reddershart . Je kan ook redden en helpen met een MBO-opleiding .

Ik denk dat je jezelf de volgende vragen kan stellen :

1 ) Wil ik zelfstandig werken ?

2 ) Wil ik wat betekenen voor de mens die anders is of het moeilijk heeft ?

3 ) Wil ik op “hoog niveau” werken met veel vaktechnische kennis ?

4 ) Wil ik in een team werken ?

5 ) Wil ik met minder studie meer bereiken ?

6 ) Wil ik met minder studie ook psychiatrische patienten helpen , verandering kunnen bereiken ?

Joke , ik denk dat het moeilijkste voor de mens met de stikker schizofrenie is :

de negatieve symptomen .

En bij paranoide-schizofrenie : de positieve symptomen.

De negatieve symptomen zijn lastig te verzachten .

Kijk eens op www.Hulpgids.nl

en Joke , je mag me vragen stellen . Maar zet alsjeblieft NIET je emailadres hier op dit Forum !

liefs Martijn .

• lucyke

wauw,

Bedankt, Ik begrijp wel niks van die nederlands woorden zo als MBO-opleiding. Want ik kom van België.

Maar ik luister heel graag naar mensen die problemen hebben en ik voel mij dan super als ik die kan helpen. En ik geloof dat er meer achter de reden zit waarom mensen schizofrenie krijgen of een ander psychische ziekte. En als ik dan die mensen daar beter mee kan maken, zou ik da super vinden.

Ik volg nu een soort verpleegkundige richting dus zit ik al wel deels in de goede richting. Ik kan ook dit jaar stage lopen met een maatschappelijk werkster. En nu je mij inzicht hebt gegeven dat er nog andere mogelijk heden zijn ga ik zeker met vakleerkrachten vragen voor de soort opleidingen;)

groetjes,

Joke

• Silent D

Ik heb hetzelfde als jouw en heb ooit ook die richting volgen maar ik zag het niet zitten om 8 jaar te studeren bovenop mijn gewone diploma die ik nog moest halen.

Ik weet dat heel veel mensen die zelf problemen gehad hebben voor deze richting kiezen, ik denk dat ze dit doen omdat er meer begrip is en voldoening.

Ik help nog altijd andere mensen maar had ik de naam psychiater ofzo dan weet ik dat velen de stap te hoog vinden om nog iets te zeggen, het gaat altijd makkelijker tegen iemand die gewoon is.

Al ben ik blij dat ik kan ‘kiezen’ wanneer terwijl ik vroeger altijd mensen probeerde te helpen op internet, ik vond het ergens mijn plicht. Maar ik merkte dat ik me teveel ging aantrekken, wilde teveel doen en je kan je niet splitsen. Je moet ergens zelf ook sterk staan om verder te gaan want vind het een beetje dubbel om anderen raad te geven als je zelf met dat probleem sukkelt. Ik weet dat het ook anders kan, mensen die de opleiding volgen dan ziek worden omdat er zoveel ziektes enzo staan. Ze krijgen dan ook een waarschuwing om niet teveel na te denken bij de ziektes omdat je altijd wel iets van jezelf herkent.

Martijn heeft ook wel gelijk, ik kon soms beter praten tegen degene die volgens anders maar gewoon bijlopers zijn zoals verpleegsters , ergotherapeuten enzovoort. Bij een psychiater zit je beetje vast aan bepaalde dingen. De psychiater vertelde na een verhaal van mij dat hij ooit een patient had die zichzelfd had vergiftigd en dat het heel snel ging, dat ze lag te stuipen enzovoort. Als psychiater kom je natuurlijk wel sneller in aanraking met die dingen. Of dat patienten obsessed raken of zichzelf iets aandoen omdat ze met je moeten spreken of na een gesprek. Het zijn dingen die gebeuren en die je ook moet kunnen dragen. Ik zou het eerlijk gezegd niet kunnen. Ik heb al mensen geholpen die op het puntje stonden om zm te plegen en dat is erg zenuwslopend enzovoort. Ik weet niet hoe ver een psychiater hier in op gaat. Ik heb mij eigen leven gewaagd om iemand van de auto's weg te houden (ik zat toen zelf in een zware depressie dus ik stond er niet echt bij de echte gevaren).

Je kent jezelf het beste denk ik. Laat je niet teveel beinvloeden door anderen. Als je echt wil gaan, doe het dan. Maar doe het wel met jouw overtuiging en niet omdat je iets wilt bewijzen.

• Angelica

Lucyke, kijk eens richting ‘maatschappelijk werk en dienstverlening’ hiervan bestaan 3 variaties dus in ieder niveau 1.

Ik heb zelf een heel zware diagnose maar meestal valt het wel mee dat het zwaar is om te leven met wat ik heb. Ik weet niet beter en beschouw mezelf als een bevoorrecht mens dat ik me vaak zo goed voel. Ik heb wel iedere dag medicijnen nodig dat is minder.