Dag Joke ,
Lief hoe je dit naar voren brengt !
Een ding valt me op : wie zegt dat jij de intelligentie niet hebt om jouw droom-beroep te halen ? Je bent 17 ? Bij mij zeiden ze ook zoveel toen ik jong was die leraren . En ze hadden absoluut geen gelijk !
Dan zit je nog in de puberteit . Je kan nu nog niet precies zeggen hoe goed je kan leren .
En mijn stelling is dan ook : willen = kunnen .
Dus ik denk als jij zo overtuigd bent dat jij psychiater wil worden , dat je met deze energie het vak wel kan leren.
Maar het is wel een studie van ongeveer 8 jaar . Dus hou je vast .
De volgende beroepen kan je ook halen om veel en zelfs meer te betekenen voor psychiatrische patienten :
Psycholoog Universitair
Psycholoog HBO
Maatschappelijk Werker
SPH
Aktiviteiten-Begeleider-MBO
Doktersassistent
Groepsleider-MBO
Joke ,
Soms als Groepsbegeleider of Aktiviteitenbegeleider heb je nog een mooier en beter kontakt met de psychiatrisch patient dan als je een psychiater zou zijn.
Ik vind mijn Groepsbegeleider zo ontzettend lief en vriendelijk !
Mijn Groepsbegeleider is een vrouw en heeft SPH gedaan.
En psychiaters krijgen het in de toekomst megadruk . Dus 60 patienten op 1 dag , enorme druk en stress , faxen en anders PC-werk , korte kontakten , korte snelle gesprekken .
Wil je dat ?
Ga eens met een psychiater vragen , eentje die vrijgevestigd is . Bel die op vanuit de Gouden Gids en leg je verhaal uit . Misschien mag je langs komen en legt die psychiater je uit over haar vak ! En de toekomstperspektieven…….
Idealiseer het beroep Psychiater niet . Net zoals Huisarts hebben ze het nu zo druk dat er eigenlijk geen tijd meer is om echt te luisteren naar de patient .
En juist dat luisteren is het allerbelangrijkste in de psychiatrie , vind ik .
Luisteren kan je ook als je een MBO-opleiding hebt gedaan tot Groepsleider .
Dan heb je vaak meer en beter kontakt met de patient dan als je psychiater bent !
En het scheelt je jaren en miljoenen uren leren.
Maar als jij echt psychiater wil worden dan vind ik dat heel lief en mooi !
Dan zeg ik : Ga ervoor en geloof in jezelf !
liefs Martijn