Vermoeidheid was/is voor mij altijd de ergste bijwerking, zowel van de medicatie als schizofrenie an sich. Voor mij helpt het om keuzes te maken, wat is belangrijk voor mij, wat moet gedaan worden. En dan ja, je er toe zetten………. De vermeoidheid blijft, maar omdat ik dan erg tevreden ben over wat ik wél gedaan heb, is die vermeoidheid geen punt meer voor me.
En de extra rust die je moet nemen t.o.v. “normale” mensen, zien als een bescherming tegen een nieuwe psychose, helpt ook (al ligt het gevaar van totaal indutten op de loer).
Maar eerlijk gezegd….. als die vermoeidheid versterkt zou worden door medicatie…… dan zou dat veel moeilijker zijn, ook veel moeilijker te accepteren, etc. Gooi-het-op-de-pillen-en-stop-ermee-reactie.
Brians standpunt gaat op voor normale mensen, dus vast ook wel voor mensen met psychoses en anti-psychotica hoewel daarbij wel wat meer tegenwerkende factoren in het spel zijn, maar ik zou het zeker meenemen! (die jongen is echt niet zo mesjokke volgens mij systse kees :-) al moet ik soms ook wel tussen de regeltjes doorlezen).
Nouja, hoop iig dat de vermoeidheid slechts een tijdelijke bijwerking van de abilify is, net als de andere bijwerkingen die je beschrijft.
Bah, bijwerkingen, maar blijf in iig geloven in je zelf en je eigen kracht en dat zonder je zelf te overvragen!
schizofrenie, gevoeligheid voor psychoses, volgens mij is het grootste behandeldoel leren schipperen tussen gevoel en verstand voordat die twee elkaar mislopen. Pfff een “ normaal” mens zou er al psychotisch van worden…………
ruba