Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bijwerkingen abilify

  • Jansiepansie

    Hoi allemaal!

    Sinds 2 weken gebruik ik een lage dosering abilify..heb nogal last van bijwerkingen. Met name moe/duf/slap/traag…onrustig van binnen, staat me wel in de weg bij het dagelijks functioneren. Ik ga er vanuit dat deze nog minder worden..maar hoe lang kan/mag dit duren? Wat zijn jullie ervaringen?

    liefs Janneke

  • noix

    Ik hoop voor je dat het nog minder wordt, dat is niet altijd het geval, wel zijn er middelen tegen de bijwerkingen, bijv. tegen de onrust.

    Vermoeidheid, daar is niet veel aan te doen.

  • Brian

    Het beste tegen vermoeidheid werkt, iets doen waarvan je heel erg moe wordt, nog moeier dan je was tijdens je vermoeidheid. Dit moet je dan met regelmaat herhalen, zodat je als het ware de vermoeidheidsdrempel een sportje hoger legt. Op die manier verleg je je lichaamslimiet en heb je betere controle over je zwakheden. Deze zelfde methode werkt met iedere andere vorm van lichamelijke beperkingen. De geest is flowend flexibel. Dit kost natuurlijk heel veel wilskracht als je het alleen voor je zelf wilt, of een zeer goed salaris. Helaas zijn bijna alle mensen nu alleenstaand of hebben een droevig laag salaris en dus geen direkte reden meer tot directe inspanning of tergend slopende naastenliefde. Dit is het gevolg van hersenmanipulaties die een soort vacuum vrijheidsideaal verheerlijken, het altijd bereikbaar moeten zijn voor het moment supreme der spontaniteit. Deze maatregelen hebben iedere vorm van menselijkeinzet ridicuul gemaakt en bijna tot nul gereduceerd. Resultaat is vermoeidheid zonder duidelijk begrijpbare oorzaak. Snap je het?

  • ruba

    Vermoeidheid was/is voor mij altijd de ergste bijwerking, zowel van de medicatie als schizofrenie an sich. Voor mij helpt het om keuzes te maken, wat is belangrijk voor mij, wat moet gedaan worden. En dan ja, je er toe zetten………. De vermeoidheid blijft, maar omdat ik dan erg tevreden ben over wat ik wél gedaan heb, is die vermeoidheid geen punt meer voor me.

    En de extra rust die je moet nemen t.o.v. “normale” mensen, zien als een bescherming tegen een nieuwe psychose, helpt ook (al ligt het gevaar van totaal indutten op de loer).

    Maar eerlijk gezegd….. als die vermoeidheid versterkt zou worden door medicatie…… dan zou dat veel moeilijker zijn, ook veel moeilijker te accepteren, etc. Gooi-het-op-de-pillen-en-stop-ermee-reactie.

    Brians standpunt gaat op voor normale mensen, dus vast ook wel voor mensen met psychoses en anti-psychotica hoewel daarbij wel wat meer tegenwerkende factoren in het spel zijn, maar ik zou het zeker meenemen! (die jongen is echt niet zo mesjokke volgens mij systse kees :-) al moet ik soms ook wel tussen de regeltjes doorlezen).

    Nouja, hoop iig dat de vermoeidheid slechts een tijdelijke bijwerking van de abilify is, net als de andere bijwerkingen die je beschrijft.

    Bah, bijwerkingen, maar blijf in iig geloven in je zelf en je eigen kracht en dat zonder je zelf te overvragen!

    schizofrenie, gevoeligheid voor psychoses, volgens mij is het grootste behandeldoel leren schipperen tussen gevoel en verstand voordat die twee elkaar mislopen. Pfff een “ normaal” mens zou er al psychotisch van worden…………

    ruba

  • Jansiepansie

    dankjulliewel voor het fijne meedenken… Ik geloof dat ik het nog een week de kans geef. De bijwerkingen zijn voor mij nu erger dan de kwaal. Heb wel lang tegen psychose aangezeten maar het gaat momenteel erg goed. Door goed om te gaan met mijn gevoeligheid kan ik me prima redden. Medicijnen zijn voorgeschreven om toch wat meer aan te gaan kunnen, maar vooralsnog kan ik alleen maar minder aan.

    groetje van Janneke

  • J.

    Heej Janneke,

    Toen het middel Abilify op de Nederlandse markt kwam, ben ik het vrij snel gaan gebruiken onder begeleiding van m'n behandelend psychiater. Ik heb het netjes opgebouwd, maar ik bleef ontzettend veel last houden van de bijwerkingen..O.a.:

    - onrustig gevoel in mijn benen.

    - misselijkheid.

    - hoofdpijn.

    - duizeligheid/flauwvallen.

    - verstopte neus.

    - sufheid.

    Ik vond dit erg jammer en ben het z.s.m. weer gaan afbouwen. Ik had er helaas geen baat bij, terwijl ik wel redelijk veel goede berichten over het medicijn heb gehoord.

    Ik hoop dat je bijwerkingen snel zullen verdwijnen en dat jij wel een van die mensen bent die er baat bij heeft.

    Sterkte.

    Liefs.

  • T.

    voor mij geld dezelfde vraag,

    Ik gebruik abilify al een week, maar de vermoeidheid en het samentrekken van mijn spieren is egt verschrikkelijk.

    Wie kent dit gevoel en wanneer gaat het weg?

    bedankt en met vr gr

    __________

    Janneke schreef:

    Hoi allemaal!

    Sinds 2 weken gebruik ik een lage dosering abilify..heb nogal last van bijwerkingen. Met name moe/duf/slap/traag…onrustig van binnen, staat me wel in de weg bij het dagelijks functioneren. Ik ga er vanuit dat deze nog minder worden..maar hoe lang kan/mag dit duren? Wat zijn jullie ervaringen?

    liefs Janneke

  • JoBo

    Ben vandaag met Abilify gestart.Wie heeft ervaringen met de bijwerkingen van dit medicijn?

  • Greet Doornenbal

    Hallo allen die abilify gebruiken,

    mijn man wordt voor de keuze gesteld om te switchen van Risperdal naar Abilify. Nu gaf de psychiater aan dat de kans op herhaling van een pyshose bij gebruik van Abilify voor 50% kans aanwezig was.

    is er iemand die hier ervaring mee heeft

    groetjes Greet

  • danny

    Ik heb een vraag ik gebruik abilify 2,5 mg en mijn vraag is ik ben vaak heel erg moe en zwak ligt dat aan het abilify