Die wil ik lezen, dacht ik toen ik de aankondiging van het boek van Elyn Saks : “De geschiedenis van mijn gekte” las, een psychiater over haar schizofrenie. Zeker na het lezen van het boek van Lauveng (zie eerder bericht).
Naja, ze is dus helemaal geen psychiater………… professor in de psychiatrie ja, maar da's toch heel wat anders en het boek gaf mij ook minder leerpunten mee dan het boek van Lauveng. Maar goed, een mooi verhaal over een vrouw met schizofrenie die desondanks succesvol is in haar studie en beroep (tja idd zo gek als een deur in d'r psychoses maar naar mijn mening schort er toch iets aan die diagnose als je DSM als diagnostisch referentiepunt gebruikt maar goed).
De verwachting van het boek was door de aankondiging (dat zij psychiater zou zijn) anders dan de realiteit toen ik het boek las. Desondanks een mooi verhaal, verhaal van hoop, een ode aan medicatie, hoewel het aan het einde mij wat te bladediebla-erig werd.
Lauveng en Saks de laatste 2 autobiografieën die ik las, een groter verschil tussen die 2 kon er niet zijn……………….. maar wel 2 boeken van hoop, hoewel op een geheel andere weg tot stand gekomen. Zo zie je maar weer elk mens is uniek :-)
ruba