Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Is dit Schizofrenie?

• Robert

Hoi Allemaal,

Ik heb een jaar geleden een zeer moeilijke tijd gehad, en toen psychiatrische hulp gehad. Ik heb soms maanden geen last, maar als ik iets mee maak kan mijn gedachten op hol slaan. Ik zal een voorbeeld geven:

Pas geleden had ik een kleine ruzie in het verkeer, niets ergs, gewoon een woordenwisseling. Als dat eenmaal is gebeurd ga ik denken dat die gene mij toch achterna komt en mij iets aandoet.

Ik weet dat het niet reeel is en na een week wordt het minder en gaat het weg, en dan denk ik hoe heb ik dat in godsnaam kunnen denken.

In verzin het dus niet, er gebeurd wel degelijks iets, maar ik ga het heel erg overdrijven. Ik heb die gedachten een week of 2 niet of nauwelijks onder controle.

Is het gewoon pure angst of een vorm van schizofrenie?

Komt iemand dit bekent voor??

Robert

• mpol

Ik herken het wel, ik heb dat ook. Bij stressvolle situaties blijf ik ook hangen, kan ik het moeilijk los laten, en ga ik overdrijven wat er allemaal zou kunnen gebeuren, maar niet echt gebeurt.

Ik denk zelf dat het komt omdat er wat verschillende dingen bij elkaar komen. Volgens de dopamine-theorie wordt door de dopamine iets (of alles) als heel belangrijk gekenmerkt. Dus wat er net gebeurd is dat wordt als heel belangrijk ervaren.

Ook denk ik dat iemand met schizofrenie, ik in ieder geval wel, meer tijd nodig heeft om dingen te kunnen verwerken, zeker stressvolle gebeurtenissen. Iets loslaten vraagt meer tijd en moeite.

Verder denk ik dat er wat paranoiditeit meespeelt. Je hebt de neiging te denken dat iemand tegen je is, je wat wil aandoen. En diegene kan dat doen door je achterna te komen. Of je thuis op te zoeken, of wat dan ook. Bij dit laatste kan volgens mij herkenning wel een rol spelen. Als je herkent wat er gebeurt kun je het onderbreken met gedachten als; dat is niet hoe ik denk of wil denken, diegene komt me helemaal niet achterna, wat ik denk is niet waar.

• Robert

Thanks mpol……

Ik heb hier veel aan, wat je schrijft klopt helemaal.

Ik probeer te denken dat het niet waar kan zijn.

Maar ik heb daar moeite mee, van de dingen waar ik 4 maanden geleden me zorgen over maakte ben ik niet meer bang.

Het is inderdaad wat “net” is gebeurd, daar heb ik moeite mee.

Robert

• mpol

Hoi Robert,

Je herkent op het moment zelf wel wat er gebeurt? Als je loopt te speculeren over dat diegene in het verkeer je achterna komt en wat er allemaal kan gebeuren? Ik denk dat je dan al een eind op weg bent. De volgende stap is dan om de gedachtegang te onderbreken.

Groeten,

Marcel

• Rudy

We hebben allemaal wel eens dagen waar het minder makkelijk gaat. Bij die dagen dan gaan dingen minder lekker. Dit is zo vreemd nog niet.

• noix

Nee dit is idd niet zo vreemd, wijst niet op schizofrenie, daar moet je een heel scala aan klachten voor hebben.

Het wijst meer op minderwaardigheidsgevoelens.

• Robert

Bedankt voor jullie reakties,

Ben al bij de dokter geweest en maandag moet ik terugkomen.

Ik heb het aan hem en op deze site gemeld omdat ik het nu al een aantal keren heb mee gemaakt, en als ik het de revue laat paseren al jaren heb.

Maar het laatste geval is het ergste zoals MPOL al schreef, van de vorige keren denk ik nu dat had ik nooit moeten denken.

Ik overdrijf het laatste geval en kan dat nu 1-2 weken niet “normaal” verwerken.

Kan zijn in verkeer, of mailtje met verveelde tekst, of als iemand naar doet aan de telefoon, noem maar op…..

• mpol

Als dit alle symptomen zijn die je hebt dan zou ik niet gelijk denken aan schizofrenie. Ik zou dan eerder denken dat je wat gevoelig bent voor stress, voor indrukken. Het lijkt me wel goed om daar wat mee te gaan doen, zoals met cognitieve therapie bijvoorbeeld. Dit kan je veel inzicht geven over de processen die zich bij je afspelen, hoe je omgaat met gevoelens en gedachten.

Ik nam je vraag meer aan vanuit iemand die al de diagnose schizofrenie heeft, en deze symptomen heeft. Dan zou ik het wel duidelijk linken aan de al aanwezige schizofrenie.