Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

noodkreet

• Dopje

Iemand in mijn nabije omgeving waar ik zielsveel van houdt, heeft bijna dagelijks, en vooral snachts last van , ik denk, schizofrene klachten. Diegene denkt dus dat iemand hem om het leven wil brengen of iets aan wil doen, door met allerlei enge dingen (bommen) aan de deur te staan en te schreeuwen en te dreigen. Deze persoon heeft een partner die mij ook zeer na aan het hart ligt, en deze beweert totaal niks te horen of zien. Hij heeft zelfs al een aantal nachten bij mij geslapen, maar had hier ook die klachten en ik zag en hoorde ook niks!

Mijn vraag is: hoe kan ik hier het beste mee omgaan richting patient? Hij is al onder behandeling van RIAGG en psychiatrie, maar dit haalt naar mijn mening weinig uit!

HELP, ik wil hem zo graag helpen, maar dring niet tot hem door, dat datgene wat hij hoort en ziet, alleen door hem zo beleefd wordt, en er dus geen echt gevaar is!

Iemand hier ervaring hiermee en kun je me dan zeggen hoe ik hier mee om moet gaan. Ik laat hem uitpraten over zijn ervaringen, maar ik kan er natuurlijk niet in mee gaan en zeggen dat het wel echt is, want dit is het niet! Als ik dit zeg, klapt hij dicht, want voor hem is het wel echt.

HELP!

• anneke

Ik snap je verhaal helemaal heb met mijn zoon nog wel ergere dingen meegemaakt.

Ik kan maar 1 ding zeggen zoek heel snel hulp en wat brian hiervan zeg niets van aantrekken want die is zelf niet in orde ,

Groetjes Anneke

• Syl

Hoi Dopje,

Je kunt in feite ook niks anders doen dan beamen dat wat hij denkt dat er is voor hem wel zo is, maar voor jou niet. Dan ontken je de zaak niet en je laat hem zijn gevoelens behouden. Je hoeft ook niet te zeggen, het is niet zo of dat is nooit gebeurd, want voor hem is het wel gebeurd. Het heeft nl gewoon geen zin om te zeggen dat iets nooit gebeurd is want dan worden de gevoelens van de ander genegeerd. Je kunt wel als hij over zijn ervaringen vertelt, zeggen dat die situatie je eng zou lijken, en vragen naar zijn gevoelens. Ik zou namelijk ook dichtklappen als ik een blauwe bal zie en een ander een rode en dan per se zeggen dat dat rood is. Ik deed dat vroeger bij mijn moeder ook, erop wijzen dat iets niet waar was, maar nu merk ik dat het toch geen zin heeft, het wordt een zinloze discussie en het wekt spanningen op. Spanningen zorgt weer voor meer stress, (voeding van schizofrenie) en het verslechtert de band alleen maar.

En qua hulp, ik denk dat hij meer heeft aan je steun. Als die partner het niet als erg ervaart, (tuurlijk is het erg, maar ik bedoel eerder bedreigend of als er sprake is van geweld) en die persoon waarvan je denkt dat hij schizo is geen gevaar oplevert voor de omgeving dan is de enige maatregel medicatie en af en toe een gesprekje met de psych. Maar goed, dat is jouw zaak eigenlijk niet, meer die van hem en de ggzmolen. Maar wat jij erg moeilijk vindt hoeft misschien voor de ander niet moeilijk te zijn. Als hij al onder behandeling van het riagg staat, zullen die denk ik ook wel zien of hij idd schizofrenie heeft of niet. Weet je of de partner hen er al op de ‘schizofrene klachten’ gewezen heeft?

• Rudy

Eigenlijk. Schizofrene klachten.

Wat weten we daarvan?

Zijn het dingen die mischien gewoon normaal zijn?

Klachten die bij andere ook voorkomen?

Mischien is schizofrenie helemaal niet vreemd?