Hallo Allemaal
Ik ben 27 jaar en woon een stadje verder dan mijn vader en zijn vrouw. Mijn vader zit met zijn handen in het haar.
De arme man heeft erg veel moeite met zijn vrouw.
Zijn vrouw geeft het merendeel van de maand aan dat ze erg blij en gelukkig met mijn vader is maar soms ineens uit het niets heeft een staar, worden haar ogen waterig. Gaat ze heel snel lopen en alles heel snel doen. En soms wordt ze ‘gek’( excuses als dit woord verkeerd over komt ). Ze heeft laatst zo hard de deur gesmeten dat deze kapot is. Ze gooit en vloekt. Ook zegt ze dat ze geesten ziet.
Als ze niet ‘zo ís’ is ze altijd wel een beetje paranoïde. Ze voelt zich redelijk snel aangevallen en is sociaal niet heel sterk.
Ik heb namelijk een soontje van 2, die heeft ze nog nooit opgepakt. Ze praat wel tegen hem maar heeft hem nog nooit uit zichzelf een zoentje ofzo gegeven.
Ook is ze soms ‘stiekem’. Over bepaalde zaken…( ze heeft bijvoorbeeld heel erg veel geld geërfd en dat staat op een rekening waar mijn vader nooit een afschrift of pasje van heeft gezien )
Ik heb zelf sph gestudeerd en ook psychiatrie gehad.Het lijkt mij wel dat er iets aan de hand is. En dat ze dus soms psychoses heeft.
Mijn vader heeft soms ook erg veel moeite om zijn geduld te bewaren en heeft laatst geroepen dat ze normaal moet doen anders slaat hij haar een keer terug.
dat wil hij natuurlijk helemaal niet.
Ze is wel een keer naar een psychiater gegaan, 3 keer en toen stopte ze ermee.
Ze wil dus niet meer.
Mijn vader heeft haar heel vaak gevraagd om hulp te zoeken, maar dat doet ze niet.
Hij is bang dat hij haar een keer in een psychose moet laten opnemen…hij weet het niet meer.
Wat ik wel frapant vond is dat mijn vader vertelde dat ze wel normaal kan functioneren.
In haar werk heeft ze een leidinggevende functie. En als ze zo'n bui heeft en ze wordt opgebeld kan ze diegene gewoon te woord staan.
Daarbij rezen dus mijn vraagtekens.
Kan je tijdens een echte psychose, ineens normaal de telefoon opnemen ?
Of speel je dan een spel ?
Ik hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen ….of wat herkenning heeft ?
Bedankt ! groetjes SD