Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Bestaat schizofrenie zonder psychoses???

• maria

Mijn dochter heeft na een lange tijd en vele hulpverleners de diagnose schizofrenie gekregen.

Ze slikt ook medicatie nu (Abilifly en Zolof).

Maar overal waar ik lees over schizofrenie wordt er vermedl dat er minstens 1 of meerdere psychoses moeten zijn geweest.

Dit is volgens mijn inzicht neit het geval.

Oke ze heeft paniekaanvallen gehad. Of een enkele keer een woede aanval.

Wel heeft ze van klein kind af aan gehad dat ze hel erg in haar eigenwereld zat. Dus erg afwezig was/is. Dit speelt al vanaf ongeveer haar 6e levensjaar.

Op school gaf dat veel problemen. Ze hebben haar toen al getest/geobserveerd en toen zeiden ze ach ze is gewoon nog erg in haar kind wereld.

Nu is ze 30 jaar en heeft dus de diagnose schizofrenie. Ze hoort geen stemmen, geen hallusinatie, geen psychose.

Ze kan erg afwezig zijn , consentratie stoornis, moeilijk sociale contacten leggen.

Momenteel is ze erg afgevlakt.

Ik heb eigenlijk een dubbele vraag :

Bestaat schizofrenie zonder psychose????

Heeft er iemand ervaring met Abilify????

• noix

Bij schizofrenie is altijd sprake van een psychose, 1 of meerdere.

En deze psychose moet ook aan minimaal 2 van de volgende 3 symptomen van schizofrenie voldoen:

1. wanen

2. hallucinaties

3. verward gedrag, warrig praten

Gedurende minimaal 6 maanden.

Daarnaast moet in de periode tussen de psychoses het functioneren niet voldoende herstellen, last hebben van negatieve symptomen.

paniek aanvallen of woede hebben niks met schizofrenie te maken

Lijkt me sprake van een verkeerde diagnose, vraag om een second opinion

sterkte noix

• ruba

In het klassificatiesysteem ICD-10 staat ook het type schizophrenia simplex: wordt beschouwd als een betrekkelijk zeldzaam beeld; hierbij ontwikkelt zich zeer geleidelijk en sluipend een negatief syndroom zonder duidelijke psychotische verschijnselen.

In het klassificatiesysteem DSM-IV (gebruiken de meeste artsen hier) is dit alleen terug te vinden in appendix B: criteria en assen voor verdere studie.

Zou overigens, met je dochter, gewoon om verduidelijking vragen aan de arts die de diagnose gesteld heeft: lijkt me het meest verduidelijkend.

• Brian

Iemand die constant geestelijk variabel is heeft een grotere kans ‘normaal’ bevonden te worden dan iemand die sporadisch door een psychose bezocht wordt. Als je maar lang genoeg en regelmatig gek gedrag vertoond is dit uiteindelijk voor niemand nog een gezondheidszorg. Echter als je altijd raar bent en dan plotseling niet meer, dus in een keer doodnormaal skwair, dan kan dat ook een psychose verstaan worden. Als je voortdurend in psychose bent zul je je behoorlijk raar voelen als dit plotseling zonder reden ophoudt. Een psychiater zal echter raar opkijken als jij je beklaagd over het naar spijt beeindigd zijn van je seriele psychoses. Afgevlakt gedrag duidt op een (nu) constante geestesgesteldheid dit is een resultaat van een frictie(probleem)loos bestaan. Eigenlijk kun je hier beter trots op zijn dan het te gaan benoemen als geestesziekte.