Of je wel of niet wordt afgekeurd voor de wao/WIA ligt toch voor een stuk aan je diagnose. Een DSM IV diagnose maakt deel uit van de brief die je psychiater schrijft aan de keuringsarts. Een DSM IV diagnose betekent dat je voldoet aan de minimaale criteria van ddie DSMIV diagnose. In de desbetreffende brief kan die psychiater nader toelichten hoe ernstig jou casus is.
Het is kort door de bocht dat persoonlijkheidsstoornissen allemaal maar goed gekeurd worden. Met sommige persoonlijkheidstoornisen kan je soms in milde gevaallen uitstekend werken, bv C O P en milde borderline. Bij schizoide en schizotypische persoonl, gaat dat een stuk moeilijker. De laaste zal door bijna iedereen erg raar vinden door presentatie, gedrag en uiterlijkheid. Bv het type Anton heijboer en z'n vrouwen. Het is tenslotte ook een feit dat de meest gevaarlijke TBs ers in 70% van de gevallen een ersoonlijkheidsstoornis hebben.
Ik heb geen officiele DSM IV diagnose en ben wel volledig afgekeurd. In zijn brief schrijft mijn psychiter dat ik trekken heb van een schizotypische ps, een borderline ps en een ontwijkende ps + anorexia.en Binge eaating disorder. Verder heb ik een flinke depressie gehad, automutileer ik regelmatig, ik heb 2 maal een milde psychose gehad en heb sterke stemmingsschomelingen. Verder heb ik 2 zelfmoordogingen gedaan en een overdosis drugs en een keer een alcoholvergiftiging.Verder ben ik 3 maal opgenomen geweest (o.a in de isloleer)
ik slik een hoge dosis seroquel en lithium.
Ik ben niet bang om goedgekeurd te worden, ik ben eerder bang om niet fulltime in het gekkenhuis te zitten!