Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

WAO en schizofrenie

• Jan Haring

Ik ken iemand met problemen die op schizofrenie lijken. Het heet schizoïde, ook heeft deze persoon paranoïde wanen.

Nu heeft hij al jaren bijstand, maar willen we hem in de WAO. Is het nu zo dat iemand met een persoonlijkheidsstoornis altijd geheel afgekeurd wordt, of maar ten dele?

• noix

Vanuit de bijstand kom je niet in de WAO, als deze persoon jong is en voor zijn 17e al ziek was zou je een aanvraag voor WAJONG kunnen doen, een soort WAO voor jonggehandicapten.

Maar als je niet gewerkt hebt en vanuit dat werk ziek geworden bent kom je niet in aanmerking voor WAO

sterkte

• YoungSchizo

Hey noix,

Ik ben vlak voor de opening van mijn eigen zaak ziek geworden (heb daarna ong. 1 jaar gewerkt).

Ik zit nu in de bijstand, kom ik dan wel in aanmerking voor de WAO?

Wat zijn dan de voordelen vergeleken met een bijstandsuitkering?

mvg,

Young

• Els

De WAO bestaat niet meer, heet nu WIA.

Qua financiën maakt het geen moer uit lijkt mij als je uit de bijstand komt.

't is allebei te weinig om van te leven en teveel om dood te gaan.

• ruba

En nu het antwoord op Jans vraag: het percentage van arbeidsongeschiktheid wordt niet bepaald aan de hand van een diagnose.

Een (schizoïde-)persoonlijkheidsstoornis valt echter niet onder de zgn. harde diagnoses en zal er bij een eventuele eerste volledige arbeidsongeschiktheidsverklaring altijd een tweede keuring volgen. Meer informatie is te vinden op www.waocafe.nl

Even m'n spelling nakijken………

Ruba

• Brian

Iedereen die jaren van de bijstand moet leven krijgt problemen die lijken op schizofrenie. In de bioscoop wordt je uitgelegd hoe dit zich openbaard, je moet er dan onder de titel amusement, vijf euro voor betalen en een zak popcorn bij leeg eten. Als je dan te lang rond moet komen van dat wat te weinig is om van te leven en te veel om van te sterven ga je vanzelf wel een vlindercoconnenverzameling beginnen. Helaas bestaat de nederlandse regering uit een verzameling van naieve egoisten, het ideale voorbeeld voor die die zich liever mediaal laten verblinden door een recht op vrijheid van meningsuiting dan met het doodnormale (financiele) recht op een volwaardig mensenleven. Aan het niet mogen/kunnen leven zijn meer mensen gestorven dan aan het niet kunnen/mogen zeggen wat je dacht.

• Carin

iedereen ‘mag’ werken……

• Marco

Of je wel of niet wordt afgekeurd voor de wao/WIA ligt toch voor een stuk aan je diagnose. Een DSM IV diagnose maakt deel uit van de brief die je psychiater schrijft aan de keuringsarts. Een DSM IV diagnose betekent dat je voldoet aan de minimaale criteria van ddie DSMIV diagnose. In de desbetreffende brief kan die psychiater nader toelichten hoe ernstig jou casus is.

Het is kort door de bocht dat persoonlijkheidsstoornissen allemaal maar goed gekeurd worden. Met sommige persoonlijkheidstoornisen kan je soms in milde gevaallen uitstekend werken, bv C O P en milde borderline. Bij schizoide en schizotypische persoonl, gaat dat een stuk moeilijker. De laaste zal door bijna iedereen erg raar vinden door presentatie, gedrag en uiterlijkheid. Bv het type Anton heijboer en z'n vrouwen. Het is tenslotte ook een feit dat de meest gevaarlijke TBs ers in 70% van de gevallen een ersoonlijkheidsstoornis hebben.

Ik heb geen officiele DSM IV diagnose en ben wel volledig afgekeurd. In zijn brief schrijft mijn psychiter dat ik trekken heb van een schizotypische ps, een borderline ps en een ontwijkende ps + anorexia.en Binge eaating disorder. Verder heb ik een flinke depressie gehad, automutileer ik regelmatig, ik heb 2 maal een milde psychose gehad en heb sterke stemmingsschomelingen. Verder heb ik 2 zelfmoordogingen gedaan en een overdosis drugs en een keer een alcoholvergiftiging.Verder ben ik 3 maal opgenomen geweest (o.a in de isloleer)

ik slik een hoge dosis seroquel en lithium.

Ik ben niet bang om goedgekeurd te worden, ik ben eerder bang om niet fulltime in het gekkenhuis te zitten!

• Teddie

Er is wel degelijk een voordeel aan de WAO. ten eerste krijg ik meer dan bijstand en ten tweede behoud ik mijn WAO uitkering in het geval dat ik ga samenwonen met mijn vriendin die wel werkt. Je bijstandsuitkering mag je dan inleveren.