Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Ervaringen M&M's

• Lizanne

Hallo,

Momenteel ben ik stage aan het lopen binnen een open afdeling voor mensen met psychiatrische klachten. Afgelopen tijd heb ik me verdiept in Middelen en Maatregelen (ofwel M&M's). Ik heb veel theorie hierover doorgenomen. Ik ben benieuwd naar de verhalen van mensen die hier, in de praktijk, zelf mee te maken hebben (gehad); Wat zijn hun ervaringen? Is het mensonterend? Zou het verboden moeten worden of is het juist goed?

Wanneer u hier (natuurlijk anoniem) iets over wilt vertellen, zou ik dit erg waarderen.

Groetjes,

Lizanne

• ruba

Geef mij maar de verteerbare M&M's, blauw, groen, rood, geel, bruin.

Nooit gedacht dat ik nog eens kon lachen om M&M.

• noix

vooral die blauwe hey Ruba!!!

• Carolien

Hoi Lizanne,

bedoel je dan bijvoorbeeld dat men iemand op een bed vastbind enzo?

Want dat heb ik wel paar keer meegemaakt.

Ik moest mijn kleren uitdoen en zo'n kleedje van de kliniek aandoen. Ze bonden mij vast aan mijn armen buik en benen op een bed. Ze gaven mij dan serieus kalmeringsmiddel, weet niet wat dat nu juist weer was, zodat ik in slaap viel. De kamer ging op slot .. Op zich vond ik dat absoluut niet fijn, maar het zal wel nodig zijn geweest want ik was mezelf aan het slagen en was volledig in paniek door de dingen die ik voelde hoorde en zag. Toen ik terug wakker was moest ik wachten tot er terug iemand naar de kamer ging en dan lieten ze mij direct los toen ze zagen dat ik gekalmeerd was, en ik mocht dan direct terug naar mijn eigen kamer. Vond het een nare ervaring en hoop dat dit niet meer moet gebeuren, maar langs de andere kant doen ze het gewoon om mij te helpen zodat het niet uit de hand zou lopen denk ik .. Ach ik weet niet goed wat ik er van moet denken ..

groeten Carolien

• Brian

Kunnen er geen middelen en maatregelen genomen worden tegen dat boksende mannetje van datzo? Om te beginnen maar eens vastbinden op een bed.

• Lizanne

Hoi Carolien,

Ja, zoiets bedoel ik ja! Ook wel dwangbehandeling genoemd … Dit kan van alles zijn: Afzondering, separatie, toediening van vocht en/of voeding maar inderdaad ook fixatie en/of dwangmedicatie ..

Ik vind je berichtje ingrijpend! Erg knap dat je hier zo open over durft te vertellen!

Zelf heb ik absoluut geen eigen ervaringen met dit soort maatregelen, maar wel vind ik het erg interessant om de kant van de mensen die het meemaken of meegemaakt hebben, te horen, aangezien ik benieuwd ben naar hun verhalen. Je hoort vaak de mening van verpleegkundigen of behandelaren en das allemaal goed en wel maar ik probeer, o.a. aan de hand van dit kleine eigen ‘onderzoekje’ nou eens te horen hoe de mensen dit zélf ervaren.

Want als je het mij vraagt gaat het daar tenslotte toch om … DE MENSEN ZELF!

Ik wil je dus nogmaals heel erg bedanken voor je snelle en openhartige reactie!

Zou je het goed vinden als ik jouw verhaal meeneem in de uitwerkingen? (met als uiteindelijk resultaat dat ik een stuk schrijf over mijn eigen mening m.b.t. M & M 's)

Groetjes en een hele fijne avond!

Nikkie

• Carolien

Hoi Lizanne

van mij mag u dat gebruiken!

En ik kan hier zo openhartig over praten omdat de mensen hier toch niet weten wie ik ben .. al heb ik het maar kort beschreven omdat ik niet goed wist of u dat bedoelde.

Ik ben blij dat ik u kon helpen!

Als u nog iets wilt weten wil ik u gerust nog verder helpen.

Ik vind het zeer tof van u dat u ook aan de mensen zelf denkt en niet alleen aan wat de dokters enzo zeggen…

Nog veel succes toegewenst met uw onderzoek

Groetjes Carolien

• &&&

van datzo?? dat zegt mij helaas niets.

maar van m&m's moet ik niets hebben.

ja ik vind het mensonterend.

ik vind het absoluut verboden om te gebruiken.

nee het is nooit nodig.

iemand die helemaal in de war is, zichzelf of een ander wat aan wil doen, help je niet zo. niet zo.

zo helpen is alleen maar zeggen dat je je onmachtig voelt.

net als ouders die hun kinderen slaan. he, dat is ook een uiting van onmacht zegt men dan.

nou sederen (kalmeringsmiddelen geven) en separeren (in een afzonderlijke ruimte opsluiten) en fixeren (armen en of benen vastbinden al of niet gekruisd over buik of rug) zijn gewoonweg middeleeuwse maatregelen.

afschaffen. zondermeer.

iemand die bijv. in paniek is, die troost je veel eerder door die in je armen te sluiten. liefst door iemand die vertrouwt is voor die persoon.!!

iemand die wil vechten, in een soort blinde woede, daar zet je liefst gewoonweg een soort boksring voor neer, met een goede opponent, die adrenaline moet er uit. dat is een gezonde schone wond maken.