Ik begrijp dat je gefrustreerd raakt en snel hulp wilt maar lees toch wat tegenstrijdigheden in je reactie en heel wat frustratie die je afreageert.
Ik vind deze zin nogal verwijtend
“Jullie zouden er een beetje meer verstand van moeten hebben, waarom hang je anders rond op dit forum, maar blijkbaar vinden jullie het leuker om in je eigen wereldje te blijven ronddolen”
Wat als blijkt dat het wel schizofrenie is bij die vriendin zal je haar dan ook op deze manier aanspreken of bekijken.
Om het terug te kaatsen. Je schetst het verhaal van je vriendin op dit forum en vermoed schizofrenie. Je denkt hulp te krijgen omdat we in hetzelfde zootje zitten. Maar we zitten hier ook maar voor hulp dus moet je ook begrijpen dat er weinig deftige antwoorden zullen komen en zeker op een forum als dit waar geen controle is (kijk maar naar vorige discussies) Je verwacht toch ook niet van je vriendin dat ze uitleg geeft over wat schizofrenie is terwijl je vermoed dat ze het heeft. Als je echt hulp wil is het beter dat je raad vraagt op meerdere forums en niet op 1 blijft (ik weet niet of je dat doet) omdat je dan verkeerd beeld kan krijgen. Je hebt normaal ook in je buurt informatieavonden of groepen.
Dit gaat nu niet over schizofrenie maar dit klinkt wel intressant en wat ik beetje bedoel. "Leven we in borderlinetimes
Informatieavond voor een breed publiek
►Woensdag 16 april
Nooit hadden we zoveel kansen en keuzes. Alles kan, alles mag. En toch kregen nooit zoveel mensen een depressie of werd zo vaak een diagnose als borderline gesteld. Wat heeft onze samenleving hiermee te maken? Welke invloed heeft onze maatschappij op ons welzijn en onze relaties? Volgens Dr. Dirk De Wachter houden psychisch zieke mensen ons een spiegel voor. De maatschappij lijdt aan de symptomen van borderline: verlatingsangst, impulsiviteit, instabiele relaties, ongecontroleerde agressie, kicks, …
(Hoe) kunnen we rust, gehechtheid en duurzaamheid hervinden?"
Dit komt van de site Similis in Belgie. Ze geven overal informatieavonden over verschillende zaken. http://nl.similes.be/r/default.asp?iId=LLJLM
De echte wereld geen leugen, daar ga ik niet mee akkoord. Tja, als voldoet aan alle verwachtingen van de maatschappij en er geen problemen mee hebt en in de kudde loopt dan lijkt het normaal en geen leugen. Je hoeft geen schizofrenie te hebben om het leven of de manier dat we hier leven raar te vinden. Er zijn genoeg voorbeelden van leugens. De mensen denken dat ze vrije mening mogen spuien tot het zover is. Er zijn genoeg voorbeelden op forums te vinden. Word er iets gezegd dat niet past dan word het verwijderd of krijgt men volledig op zijn dak. Oke, er is ergens een grens. Het kan ook te erg zijn dat je een echte gevaar bent voor jezelf en/of anderen maar velen doen gewoon niemand kwaad en worden al als ziek bestempeld. Vanaf dat je wat anders bent moet er een ziekte aan geplakt worden, enkel omdat de wereld in zo'n snel tempo vooruit gaat en men teveel eisen stelt. Tuurlijk zullen meer en meer mensen niet meer mee kunnen. Als je veel van die ‘zieken’ in een ander land zou steken waar men niet zoveel eisen stelt zullen veel van die mensen als normaal gezien worden en zullen ze zelf waarschijnlijk ook geen problemen hebben en gelukkiger zijn. Ook ik heb dit, de drukte van de maatschappij maakt me ziek. En neen, we moeten stoppen om alles maar als vanzelfsprekend te vinden en uit gemak mensen dan maar als ziek te bestempelen. Waarom zijn er hier zoveel zelfmoorden, de druk word gewoon te groot en je krijgt meer en meer vereenzaming. Op een dag zal er nog een diagnose bestaan voor de enkele ‘normale’ mensen en zullen de zieken als normaal bestempeld worden bij wijze van spreken omdat het er zoveel zijn.
Vergeet ook niet dat velen als ziek worden gezien maar eigenlijk is het projectie, bv soms bij verliefheid zie je dat soms. Maar ook in gezinnen, als er verandering komt in het gezin dan zie je ze ook vaak veranderen. Of als ze alleen gaan wonen worden ze weer veel beter.
Het is niet omdat ze nu zo doet dat het direct shizofrenie is. Je kan ook psychoses hebben bij borderline of depressies enzovoort.
Spreek nooit op deze manier tegen die vriendin "Breek eens uit die vicieuze cirkel en open je ogen'. Want als je zegt dat je wil helpen en dan zo iets zegt dan maak je het stukken erger.
En niet in deze in wereld en gelijk moeten sterven, dat is ook weer …..
Vele zelfmoorden gebeuren omdat mensen het leven beu zijn. Alleen zitten ze zo in de put dat ze niet beseffen dat er andere leven bestaat. Er zijn er heel wat die later dan toch blij zijn dat het niet gelukt is en dan toch het leven anders zien.
Gezinnen kunnen heel zwaar zijn (slechte communicatie enzovoort), vooral als er dan op 1 persoon gefixeerd word. bv Probleem ligt bij jouw wij moeten niets doen, jij moet je laten helpen mentaliteit. Zo iets voelt echt niet goed. Als je constant in een gezin leeft die je op een bepaalde manier behandeld, vaak zonder het zelf te beseffen. En is (vooral voor jongeren) niet makkelijk om dan maar alleen te gaan wonen. Als je constant in een bepaald milieu zit ga je je daar ook naar gaan gedragen en geloven. En met bepaalde karaktertrekken kan dat nog erger worden. Ik weet dat ik helemaal anders was geworden als ik ergens anders had geleefd. De slechte kenmerken zijn hier onbewust gestimuleerd. Ik was altijd verlegen en ze hebben me niet echt gestimuleerd om dingen te doen waardoor ik kwetsbaarder werd voor pesten en door het pesten ging mijn zelfbeeld nog omlaagwat al niet sterk was en ga zo maar door. Elk ding gaf een gevolg en heeft uiteindelijk tot dit geleid. En ik wil ook niet in deze ‘wereld’ leven maar ik wil ook niet dood. Ik wil gewoon ergens anders leven en probeer gewoon zoveel mogelijk op mijn manier te leven zonder andere te kwetsen.
Je vriendin kan ook ziek zijn maar dat wil niet zeggen dat het voor het leven is. Vaak denken mensen dat het voor het leven is omdat ze niets veranderen in hun leven en enkel maar pillen krijgen. Pillen zijn de oplossing, er moet aan alles gewerkt worden en medicatie kan als ondersteuning dienen. Iedereen die ‘ziek’ is zou echt eens moeten kunnen anders leven. Ik weet niet of die vriendin alleen woont? Als je door bepaalde dingen gaat kan ze hier misschien weer van afraken zonder dat ze een ‘ziekte’ opgespeld krijgt.
En het lijkt voor velen ook schizofreen ofzo maar ik heb toch veel hulp gehad met het paranormale en die soort zaken, er is daar ook vaak een verkeerd beeld over. Daarmee bedoel ik dat meer terug natureller ben gaan leven iets wat niet vaak meer word gedaan in dit leven. Je kan redelijk veel zelfgenezing doen door verschillende dingen, gezonder eten, zo weinig mogelijk medicatie, genieten van de natuur, geen drugs, alcohol/caffeine enzo. Het lijkt zo stom maar het helpt wel allemaal. Mensen die echt doorzetten met zuiveringkuren voelen zich vaak ook beter, lichamelijk en geestelijk. Het zijn allemaal kleine dingen die het grote maken. En hoe meer je van die dingen doet hoe groter het effect zal zijn en je meer moed hebt om door te zetten. En voor heel wat mensen lijkt dat dromerig maar toch willen ze de moeite niet doen om het eens echt te proberen en te kijken wat voor effect het heeft.
Als het allemaal wat warrig lijkt, ik heb de tekst in heel wat stukken geschreven en ben nu niet meer te wakker.
Informatie kan je in bibliotheken vinden, informatieavonden, pms (ik weet niet hoe dat in nederland noemt), dokters, of van die onlinehulp site's (ze kunnen je misschien beter adressen doorgeven) kijk op forums eventueel eerst naar andere topics voor je zelf iets plaatst als dit, word je ook niet ontgoocheld. Ik verwachtte zelf ook veel meer steun maar dit forum word niet bepaald onderhouden en dat stoot veel mensen af.
Zeg niet tegen haar dat het allemaal geen waar is want dan zal ze zich gaan opsluiten en kan je nog verder af zijn omdat je niet meer weet wat er in haar omgaat. Maar je moet er natuurlijk ook niet helemaal in meegaan.
Succes