Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Behoefteonderzoek

• Nikki

Hallo,

Ik ben bezig met een inventariserend onderzoek naar de behoeften van mensen met schizofrenie of psychoses op het gebied van Social Work. In dit stadium kan ik alle input gebruiken, en het liefst van de mensen waar het om gaat. Vandaar mijn vraag om reactie met een behoefte die je tegenkomt in Social Work. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld therapieen, maar ook thuiszog, dagbesteding, centra, projecten in de buurt. Dit kan alles zijn, het hoeft niet te gaan om dingen die landelijk of op grote schaal mislopen, maar kleine dingetjes. Een activiteitencentrum waar de pit eruit is, het gemis van een gezellig hoekje in een instelling, de behoefte om anderen uit te leggen wat er aan de hand is. Het kan ook zijn dat er helemaal geen instelling bij betrokken is, maar dat er alleen een behoefte is.

Wat mis je?

ALLE ideeen, gedachten, behoeften en opmerkingen zijn welkom!

• ruba

Mijn behoefte is dat u uw bedoelingen wat duidelijker formuleert (want dat gaat er hier mis) en allereerst al eens een definitie geeft van social work. Aan uw stukje is voor mij geen touw aan vast te knopen.

• Nikki

Oei! Excuses. Dat was niet de bedoeling. Ik zal het even herformuleren..

Social Work is eigenlijk al het werk wat met zorg voor mensen te maken heeft, in dit geval. Bijvoorbeeld maatschappelijk werk, en therapieen, maar ook maatschappelijke culturele dienstverlening, buurtcentra/projecten. Makkelijker gezegd gaat het om mensen vooruit helpen op geestelijk, sociaal, cultureel vlak.

Waar ik naar op zoek ben is de behoeften van mensen die niet zozeer werken in het vak Social Work, maar naar mensen die er gebruik van maken, en dan specifiek mensen met schizofrenie of psychose.

Vanuit die behoeften gaan wij kijken wat er gebruikt kan worden voor de ontwikkeling van een product die aan deze behoefte tegemoet kan komen.

Een product kan vanalles zijn. Bijvoorbeel de Fear en Face bus, van een tijdje terug, die medewerkers en verzorgers een virtuele ervaring van een psychose kon geven, maar ook een lesprogramma, reclamespotje, alles kan.

De reacties waar ik nu naar op zoek ben, zijn niet ideeen voor kant en klare producten, maar naar dingen die je mist als mens met psychose of schizofrenie, waar je behoefte aan hebt, die je zou willen meemaken, zien, horen, etc.

Ik denk dat mijn stukje niet zo duidelijk was, omdat ik er niet zoveel begrenzing aan wilde geven. Alles wat leeft is eigenlijk welkom. Zelfs als je denkt dat er echt geen product voor gemaakt kan worden of dat het eigenlijk te gek voor woorden is. We zijn nu in het stadium waarin we nog helemaal openstaan voor alles, en elk idee kan weer inspiratie zijn voor een ander idee.

• YoungSchizo

Hier een vreemde maar voor mij nogal realistische behoefte, ‘sex’therapie cq versiertherapie.

Heb geen idee meer (psychose en depressie heeft me totaal 4 jaar minder (uitgaans)levenservaring opgeleverd) hoe ik een date levendig kan houden of na een avondje stappen iemand(uiteraard waar het mee klikt) het bed in krijg.

Jaja ben nog jong en deze behoefte zal mijn zelfvertrouwen doen stijgen naar het niveau voor de psychose. En feitelijk hebben schizo's minder/geen dates/sex dan een gezond mens of zit ik ernaast?

Young

• Brian

Als darling-nikki nou eens een sexdate met youngschizo doet, dan helpt ze in ieder geval nog een echte schizo uit de nood. Dat inventariserende onderzoek plus het beslist nog komende ‘social work’ tot aan haar eigen burnout is niemands persoonlijke behoefte, behalve die van de domme subsidierende onwetende regering. Die dacht dat volledige werkgelegenheid ideaalbeeld voor de volmaakte samenleving is, wat een lacher.

• YoungSchizo

sexdate nog wel, twee in 1 klap, brain je hebt eindelijk een keer de spijker op de kop kunnen slaan!

ff serieus @ Nikki

Alles wat leeft is eigenlijk welkom. Zelfs als je denkt dat er echt geen product voor gemaakt kan worden of dat het eigenlijk te gek voor woorden is.

Een psycholoog, psychiater of een spv'er kan mij natuurlijk niet de juiste advies geven. Is het fenomeen ‘date-dokter’ te ver gezocht? Zou je dit mee kunnen nemen in het onderzoek, wat is jou mening hierover?

• Nikki

Schizofrenie en seksualiteit is iets wat inderdaad aan onderzoek toe is. Er zijn al mensen mee bezig, google maar even en je vindt wel wat dingen. Al wat plastisch gezegd in vorige reacties :) ben ik het ermee eens dat psychiaters, psychologen en spvers vaak zelf niet genoeg informatie hebben over waar ze advies over geven. Dit zou dus een uitgangspunt voor een product kunnen zijn. Super :)

Maar meer ideeen!

• YoungSchizo

Hey Nikki,

Ik denk dat je voor ideeen op de verkeerde forum bent, ik raad je stichtingpandora.nl aan.

Young

• YoungSchizo

Nu ben ik toch wel benieuwd wat ze onderzoeken, heb je misschien de zoekopdracht waarmee ik het kan vinden?

• Nikki

Ze onderzoeken op het moment voornamelijk de problematiek van onveilige seks, en het taboe in de hulpverlening. Als je even googled op schizofrenie en seksualiteit vind je al wat dingen!

Dankjewel voor de tip!