Dader drama Dendermonde wellicht schizofreen
BRUSSEL – Is de twintigjarige Kim De Gelder die vrijdag twee baby’s en een leidster van kindercrèche Fabeltjesland in Dendermonde doodstak, schizofreen? Uit verklaringen van zijn ouders blijkt dat ze hem twee jaar geleden gedwongen wilden laten opnemen in een inrichting vanwege zijn bizarre gedrag. De psychiater vond dat niet nodig.
Dat heeft zijn advocaat Jaak Haentjes gisteren gezegd. Die stelde hardop de vraag of het drama voorkomen had kunnen worden als de psychiater zijn werk beter had gedaan.
Volgens Haentjes zonk De Gelder toen hij vijftien, zestien jaar was weg in een diepe depressie. Hij hoorde ook stemmen, hetgeen duidt op een psychose. Zijn ouders zochten tevergeefs hulp. De jongen trok zich steeds meer terug op zijn kamer en twee maanden geleden ging hij op zichzelf wonen, in een zo goed als ongemeubileerd appartement waar hij zijn dagen doorbracht zonder enig contact met de buitenwereld. Met Kerstmis stuurde hij zijn ouders enkel een sms-je. Ook nu, in de gevangenis, wil hij zijn familie niet zien.
De Gelder moest gisteren voor de raadkamer verschijnen, die zoals verwacht zijn aanhouding verlengde. De verdacht zelf deed er, zoals meestal, het zwijgen toe. Na afloop werd hij beschreven als ’de jongen die alleen met zichzelf praat’.
Volgens Haentjes wil hij wel meewerken aan het onderzoek, maar beweert hij dat hij zich niets kan herinneren van die bewuste vrijdagochtend, toen hij het kinderdagverblijf binnendrong en in het wilde weg baby’s en leidsters neerstak. León van zes maanden, Korneel van negen maanden en de 54-jarige Marita Blindeman overleefden het niet. Nog eens tien kinderen en twee leidsters raakten gewond.
Het is zo goed als zeker dat hij het daar niet bij wilde laten. In zijn rugzak werd een briefje met de namen van nog twee kinderdagverblijven in Dendermonde gevonden.
Dinsdag werd bekend dat De Gelder ook de vermoedelijke moordenaar is van de 73-jarige Elza van Raemdonck uit Beveren, precies één week voor het bloedbad in Fabeltjesland. In de woning van het slachtoffer werd zijn DNA aangetroffen. Ook vond de politie in zijn appartement een briefje met haar adres en de opmerking: ’wachten tot man weg is’. Ook in die zaak is het motief volstrekt onduidelijk. Ook van die moord zegt De Gelder zich niets te herinneren.
Zijn advocaat benadrukte gisteren ook dat er geen enkel bewijs is dat De Gelder zich bij zijn gruweldaad baseerde op het personage van The Joker uit de nieuwste Batmanfilm ’The Dark Knight’. Eerder werd beweerd dat hij zich geschminkt had als The Joker, met wit gezicht en zwarte ogen.
Vermoedt wordt dat mensen dat dachten omdat De Gelder een erg bleek gezicht heeft met donkere ingevallen ogen. Bij huiszoeking in zijn appartement werd geen enkel bewijs gevonden voor een link met het Batman-personage. Ook werden er geen gewelddadige computergames gevonden, die de moorden kunnen verklaren.
Intussen heeft het er alle schijn van dat opnieuw de psychiatrie in België zwaar heeft gefaald. Volgens Haantjes werd het dossier-De Gelder. na enkele behandelingen door de psycholoog gesloten. Hetzelfde gold voor andere kindermoordenaars als Marc Dutroux en Abdallah Ait Oud, de moordenaar van de Luikse meisjes Nathalie (10) en Stacy (7). Dutroux moest zich na zijn voorwaardelijke vrijlating voor eerdere verkrachtingen onder psychiatrische behandeling stellen maar deed dat niet. Ait Oud werd – ondanks zware veroordelingen voor kindermisbruik en mishandeling - uit een tbs-kliniek ontslagen toen een psychiater concludeerde dat hij niet geestesziek was. Ook in het geval van Genevieve Lhermitte, die vorig jaar haar vijf kinderen vermoordde, faalde haar psychiater. Die had ze een brief gestuurd over haar moordplannen. Hij deed er niets mee.
http://www.nd.nl/artikelen/2009/januari/27/dader-drama-dendermonde-wellicht-schizofreen
Pubergedrag? Of schizofrenie?
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=Q125MHRU
Lees de reacties hier eens.
http://columns.skynetblogs.be/post/6652161/het-monster-van-dendermonde-heet-kim-de-gelde
——————————————
Tik in je zoekvenster Kim De Gelder schizofreen of psychotisch en je vind een heleboel sites.
Ik vind het enorm zwaar omdat ik aan beide kanten zit. Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd is en voel me weer niet meer veilig (al was dat zo al niet). Ik ben weer bang dat er moordenaar zal inbreken, of mijn familie zal vermoorden. Maar aan de andere kant. Volgens de psychiater heb ik langdurige psychoses waarvoor ik nu medicatie neem. Ergens wil ik het niet geloven want ik ben toch niet zo erg. Maar juist berichten als dit maakt dat mensen schizofrenen en mensen met psychoses als moordenaars of zware gevallen gaan aanzien. Ik voel me nu nog erger geisoleerd. Ik lees al die berichten op het net over hem, velen zijn voor doodstraf. Wil dat dan zeggen dat elke mens met psychoses of schizofrenie dood moet omdat er toch niets aan te doen valt…. dit kwetst enorm. Ik ben geen gevaar voor de maatschappij. Je wil dan uiten dat psychoses maar zelden zo extreem zijn maar dan durf je niet omdat je op forums soms toch iets van sociaal contact opbouwt. Maar vanaf dat ze weten dat je ook last hebt van psychoses en iemand als Kim De Gelder zo iets heeft uitgestoken maakt dat ze je helemaal raar gaan vinden en niet meer tegen je willen praten want mensen met psychoses zijn gevaarlijk.
Ik vind het zo rot. Ik roep al jaren dat de psychiatrie niet is wat het moet zijn. Maar dan nog blijven bepaalde mensen ervan overtuigd dat het je eigen schuld is dat je geen goede hulp hebt of zoekt. Psychiaters zijn ook maar mensen, ze zijn god niet. Ze maken ook vaak fouten. En het moet klikken met die mensen. Ik ben erg lang bij 1 pscychiater gebleven waar het niet bij klikte. Hij dacht dat ik toneelspeelde. Ik ging niet ergens anders omdat je dat niet makkelijk doet, vooral niet als je ziek bent. En men ouders wisten vaak ook niet meer wat te doen, nu nog altijd niet. Ik zit fulltime thuis, zelfs het huishouden lukt maar weinig terwijl zei wel hele dagen werken. Ik heb geen contact met anderen buiten 1 vriendin. Ben enorm angstig enzovoort, maar moet ik daarom dood… Ik ben best gelukkig in mijn eigen wereldje. Maar ik kan niet anders dan me wegsteken want mensen scheren geldtrekkers ook over dezelfde kam. Ik ben er echt niet trots op dat ik op een uitkering leef. En vanaf ik aangezet word om te werken gaat het ook verkeerd, maar niet verkeerd alsof ik een moord zou plegen. Eerder een gevaar voor mezelf.
Hij heeft zeker iets aangericht en zeker bij mensen met pschoses en schizofrenie en hun familie en vrienden. Het etiket is weer sterker geworden. En ik voel me weer meer alleen omdat iedereen nu vrijuit spreekt over dit geval en ik niets over mijn gevoelens kan zeggen omdat die anders zijn. Ik kan toch niet zeggen dat ik zo iemand dood wil (ervan uitgaand dat hij psychoses heeft of schizofrenie) terwijl ik zelf psychoses heb. Dan kan ik evengoed zelfmoord plegen. Al zullen er veel mensen zijn die dat willen omdat ik toch een last ben voor de maatschappij. Waarom laten we mensen niet meer in hun eigen waarde. Er zou veel minder frustratie zijn en er zouden misschien veel minder gevolgen zijn zoals wat nu gebeurd is. Niet dat elke gefrustreerd of in het nauw gedreven mens dit doet maar toch, er zouden minder mensen zijn die zich op een dramatische manier willen uiten.