Een psychiatrische instelling heeft een verklaring van een derde over mij in eerste serieus genomen. Zonder mij te spreken heeft men een dossier aangelegd. Vervolgens is er contact met mij gezocht en ik heb kunnen aantonen dat de verklaring vals was. Ik heb verzocht om vernietiging van het dossier waarin alleen de verklaring van deze derde zat.
Het dossier (dus de verklaring van de derde) is vernietigd en ik heb ruim een jaar niets gehoord van deze instelling. Nu merk ik dat er een declaratie naar de zorgverzekeraar is gegaan met een declaratie toelichting van “depressie” met een bedrag van een kleine 1000 euro. Op mijn schriftelijk verzoek om opheldering over deze “diagnose” wordt mij gemeld dat het dossier is vernietigd en dit niet meer te achterhalen valt. Deze instelling kan dus onder willekeurig welke diagnose dan ook declareren want het is toch niet meer te achterhalen. Ze kunnen ook declareren op basis van bijvoorbeeld een schizofrene stoornis of psychose. Er is toch geen dossier waaruit het tegendeel blijkt.
Die kleine 1000 euro die gedeclareerd is is gebaseerd op vergaderingen met een man of 8 zonder mijn medeweten. Ik heb meteen aangegeven dat ik niet van de diensten van deze instelling gebruik zou maken. Er is geen opname en geen behandeling geweest en er is geen diagnose gesteld.
Nu sta ik bij de zorgverzekeraar geregistreerd als depressief terwijl deze diagnose absoluut niet gesteld is. Er is namelijk helemaal geen diagnose gesteld. Met in de toekomst mogelijk gevolgen als een premieverhoging, psychiatrische patienten zijn een risico want ze zijn duur. Ik heb de zorgverzekeraar hiervan op de hoogte gesteld maar zij stellen dat zij dit niet kunnen controleren omdat er geen dossier is.
Concreet:
Kan een instelling declareren op basis van een zogenaamde diagnose waarbij er geen dossier is en zij ook niet op een andere manier kunnen aantonen dat er een diagnose is gesteld ? Indien dit kan dan dan kunnen ze in de toekomst nog veel meer vergaderingen en besprekingen organiseren en declareren op mijn verzekering. Het is beangstigend dat een psychiater mij bij een verzekeraar bijvoorbeeld schizofreen kan verklaren zonder dat er een diagnose is gesteld of een dossier is.
Wat zijn mijn mogelijkheden behalve een interne klacht indienen en/of naar het regionaal tuchtcollege stappen ? Welke juridische mogelijkheden zijn er ? Ik heb de BOPZ al doorgebladerd maar ik ben helaas geen jurist dus hier is voor mij moeilijk doorheen te komen.
Bedankt.