Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

angststoornis

• weetniet

Beste allen,

Misschien kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem.

Een neef van mij (30 jaar) heeft sinds kort last van ongegronde angsten. Hij is vooral bang dat hij achtervolgd wordt, en dat de mensen om hem heen hem gek willen maken. Zelf is hij er van overtuigd dat hij niet ziek is, maar dat het de werkelijkheid is. Hij verdenkt een enorm complot van mensen in zijn buurt (buiten) die hem via signalen aan elkaar gek willen maken.

Dat betreft vooral onbekenden (voorbijgangers in auto’s, fietsers), maar ook enkelen uit de familie. Met name is hij gevoelig voor onverwacht gedrag. Zoals toeterende auto’s, fietsers die tegen het verkeer inrijden etc.

Hij staat er niet voor open hij ziek zou kunnen zijn, wat de behandelingen/medicatie bemoeilijkt.

Nu betreft dit vooral ‘signalen’ van mensen uit zijn omgeving, in Nederland dus. Ik zou (en dat geldt natuurlijk voor de hele familie) graag zien dat hij erkent dat hij ziek is. Dat lijkt niet mogelijk.

Nu is mijn idee het volgende.

Ik neem hem in de auto mee (hij vertrouwt mij wel) de grens over (België, Duitsland). Op die manier zal blijken dat de mensen in België/Duitsland zich min of meer identiek gedragen als in Nederland. Dan zijn 2 conclusies mogelijk.

1. De complottheorie is onzin, en hij kan z’n normale leven weer oppakken.

2. Hij voelt zich in België/Duitsland ook bedreigd. In dat geval is het heel aannemelijk dat hij gaat erkennen dat hij ziek is. Op die manier kan hij toestaan dat hij wordt behandeld.

Wat vinden jullie? Is dit verstandig, of juist niet?

En natuurlijk, ik schrijf dit allemaal ‘droog ‘ neer, maar voor de familie en hemzelf is dit een enorme lijdensweg. Maar dat zal jullie niet verbazen.

• H@ns.

Hoi weetniet.

Wat ikmjeaankanraden is om te vragen of hij naar een hypnotherapeut wil, omdat zijn probleem zijn oorsprong heeft in eer vorig leven waar die angst foby is ontstaan, alles wat je verder doet is eigelijk zinloos.

Als hijnaar een hypnotherapeut zou willen zoek dan bij u in de beurt iemand die dat kan en vraag of die persoon hem helpen kan.

Groeten.

H@ns.

• @Max

Hallo Weetniet,

Ik denk niet dat je plan gaat werken. Ik realiseer mij dat ik iets aan de late kant reageer, maar ik denk echt dat je plan niets uit zou halen. Sterker nog het zou nog wel eens versterkend kunnen worden. (Denk even met mij mee. Iemand die onaangekondigd je meeneemt en door twee landen rijdt, waar (uiteraard) iedereen zich keurig gedraagt. Mmmmm?)

Ik ben geen arts, maar uitgaande van jou informatie heeft de persoon die jij beschrijft last van een psychotische waan (paranoïde). Een psychose is goed behandelbaar met moderne medicatie. Het beste idee is om met hem/haar naar een arts (zijn/haar huisarts) te gaan. In gesprek zal hij daar waarschijnlijk snel door de mand vallen. Als je hem niet tot daar krijgt kun je misschien zelf contact opnemen met zijn huisarts. Dat is natuurlijk niet helemaal netjes. Maar gezien dat hij zelf het probleem niet ziet, vraagt het wel een beetje om bemoeizorg.

Het belangrijkste wat ik je wil meegeven is, ondanks dat ik niet twijfel aan je goede bedoelingen, ik niet adviseer om er zelf mee aan de slag te gaan. Een waan is toch een ernstig iets en daar kan het beste ook op die manier mee worden omgegaan.

Sterkte en wijsheid

Max

• kim

Beste,

Ik adviseer je tevens om naar de huisarts te gaan of te bellen (de huisarts van je neef en als je er niet achter kan komen wie dat is, dan je eigen huisarts) en dit uit te leggen. Dit lijkt op een psychotische waan. Dit is met medicatie te verhelpen, maar dat willen de meeste mensen die een psychose hebben nu meestal niet. De huisarts weet er wel raad mee. Succes!

Kim

ps een psychose kan veel ergere vormen gaan aannemen. Hij kan er hallicunaties bij gaan krijgen en zichzelf verwaarlosen. Door de psychose kan hij zijn administratie niet meer doen en kan hij wegens achterstand in de huur op straat komen te staan als zwerver. Ik heb tevens een psychose gehad en ben aan de medicatie dus ik weet dat dit wanen zijn en dus een psychose.