Beste allen,
Misschien kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem.
Een neef van mij (30 jaar) heeft sinds kort last van ongegronde angsten. Hij is vooral bang dat hij achtervolgd wordt, en dat de mensen om hem heen hem gek willen maken. Zelf is hij er van overtuigd dat hij niet ziek is, maar dat het de werkelijkheid is. Hij verdenkt een enorm complot van mensen in zijn buurt (buiten) die hem via signalen aan elkaar gek willen maken.
Dat betreft vooral onbekenden (voorbijgangers in auto’s, fietsers), maar ook enkelen uit de familie. Met name is hij gevoelig voor onverwacht gedrag. Zoals toeterende auto’s, fietsers die tegen het verkeer inrijden etc.
Hij staat er niet voor open hij ziek zou kunnen zijn, wat de behandelingen/medicatie bemoeilijkt.
Nu betreft dit vooral ‘signalen’ van mensen uit zijn omgeving, in Nederland dus. Ik zou (en dat geldt natuurlijk voor de hele familie) graag zien dat hij erkent dat hij ziek is. Dat lijkt niet mogelijk.
Nu is mijn idee het volgende.
Ik neem hem in de auto mee (hij vertrouwt mij wel) de grens over (België, Duitsland). Op die manier zal blijken dat de mensen in België/Duitsland zich min of meer identiek gedragen als in Nederland. Dan zijn 2 conclusies mogelijk.
1. De complottheorie is onzin, en hij kan z’n normale leven weer oppakken.
2. Hij voelt zich in België/Duitsland ook bedreigd. In dat geval is het heel aannemelijk dat hij gaat erkennen dat hij ziek is. Op die manier kan hij toestaan dat hij wordt behandeld.
Wat vinden jullie? Is dit verstandig, of juist niet?
En natuurlijk, ik schrijf dit allemaal ‘droog ‘ neer, maar voor de familie en hemzelf is dit een enorme lijdensweg. Maar dat zal jullie niet verbazen.