Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

psychose

  • Miggie

    Mijn tweelingzus heeft de ziekte schizofrenie en ik gelukkig niet hoewel we identieke tweelingen zijn. Nu heb ik twee jaar geleden ook een psychose doorgemaakt door bijwerkingen van malariapillen en wat me opviel was dat ik het steeds had over goed en kwaad en god en de duivel. Mijn zus heeft dit ook als ze in een psychose zit. Waar ligt het aan dat relieuze zaken zoals god en duivel en engelen de vaak een belangrijke rol spelen in een psychose? Ben zelf totaal niet gelovig….

  • dolf

    Miggie,

    Een psychose betekent een aantal dingen:

    1. Het wegvallen van grenzen.

    2. Het ego is niet meer in controle

    3. De wereld heeft zijn betekenis verloren.

    Wanneer de wereld zijn betekenis verloren heeft, dan zoekt men naar andere verklaringen. Maar………het kan ook zijn dat iemand al onbewust bezig is geweest met God en de duivel etc. en dan zal dat gedurende een crisis een rol gaan spelen.

    Ik hoop dat je hieraan iets hebt.

  • jan willem

    Hallo Miggy

    Ik had ook het goed en slecht als psychosethema. Ook enkele dingen van religie. Ik heb nooit geloofscategesatie gehad, nauwelijks kennis van de bijbel. Toch had ik sommige dingen uit de bijbel. En die gingen dan prompt een enomre rol spelen alsof mijnleven er van af hing. Raar he. Ik zal dingen misschien ene enkele keer gehoord of gelezen hebben en opeens duikt het dan op in mijn kop en dan ging ik er van alles aan hangen. Goed en kwaad en religie zullen misschien uiterste grenzen zijn van het denken van de mens, misschien komt een mens daar terecht bij spanningen of verstoring van een balans of van een systeem.

    trouwens tweelingonderzoek is wetenschappelijk zeer belangrijk, ten eerste de erfelijkheid, maar vooral ook onderzoek naar het belang van psychosociale kanten bij het ontstaan van schiz. Eigenlijk onderzoek naar stukje fundament van schizofrenieontstaan. Is het iets voor jou en je zus om aan onderzoek mee te doen? Feitelijk weet ik geen adressen, maar je kunt het vast navragen bij de medische universtiet van utrecht of afdeling psychiatrie van academisch ziekenhuis Utrecht. Ik weet niet hoe dat gaat maar misschien drie ochtenden, waarschijnlijk krijg je reiskosten terug plus misschien een leuke cadeaubon, weet niet.

    doei, jw

  • alexandra

    ik heb ook last van psycoses wil je me mailen? zodat we ervaring kunnen uit wisselen? groetjes

  • Deandra

    There's a serect about your post. ICTYBTIHTKY

  • Alyn

    It's like you're on a mssioin to save me time and money!

  • Matei

    Stelalr work there everyone. I'll keep on reading.

  • Cyclops

    Het ego is niet meer in controle? hoezo? je onderbewustzijn waardoor je ik wordt aangetast bedoel je, zo zie ik het!