Hallo,
Ik ben al een tijdje samen met mijn lief en begin te vermoeden dat er ‘iets’ niet juist is, maar ik kan niet goed onder woorden brengen wat er nu precies aan de hand is. Hij is ontzettend lief, maar ik voel toch dat er altijd een zekere afstand is. Het lijkt alsof ik hem niet kan ‘bereiken’. Hij verzwijgt vaak (doodgewone) dingen, en ik betrap hem regelmatig op leugens. Het gaat dan altijd om flauwe leugens, ik zie de reden niet in waarom hij over zo'n kleine onbenulligheden zou moeten liegen.
Hij vertrouwd niemand en is steeds bang dat bepaalde mensen hem zouden controleren of tegen hem zouden keren of zelfs samenspannen. Ik heb het gevoel dat hij zich afzondert en hij zegt ook van zichzelf dat hij raar of ‘anders’ is ten opzichte van anderen.
Hij heeft vreemde gedachten over het leven, net alsof hij zijn eigen regels heeft gemaakt waarvan hij nooit zal afwijken. Het zijn niet het soort waanideeën dat ik vind op internet (zoals buitengewone krachten), maar zijn ideeën wijken wel degelijk af aan die van de gemiddelde mens en zijn soms onrealistisch. Als ik mijn eigen mening erover wil uiten, wordt hij boos of laat hij geen ruimte voor discussie. Enkel hij kent de waarheid en al de rest is bullshit.
Als ik emotioneel ben dan reageert hij bijna niet. Hij lijkt dan emotieloos en kan zich niet inleven. Verder verlopen de gesprekken erg rationeel en theoretisch. Intuïtie/spontaniteit ontbreekt.
Ik snap zijn denkpatroon soms niet. Op vlak van werk gaat het moeilijk, hij krijgt nooit iets afgewerkt. Heeft weinig sociale contacten maar verlangt daar wel naar. Kort contact met anderen verloopt wel aangenaam en zonder problemen.
Ik weet écht niet of dit schizofrene kenmerken zijn - misschien is het allemaal een beetje vaag - maar heb echt het gevoel dat er ‘iets’ mis is. Ik weet niet of hij psychoses heeft gehad, maar hij vertelt wel soms over een andere ik (een droom waarin hij 2 mensen tegelijk is) maar ik weet niet of ik dit wel serieus moet nemen.
Verder heb ik veel informatie gezocht over schizofrenie en er zijn wel erg veel kleine herkenbare details, maar ook veel waarvan ik het niet zeker weet of niet herken. Hij zegt niets over stemmetjes of hallucinaties ofzo, dus het kan zijn (en ik hoop) dat ik er helemaal naast zit.
DUS: heb ik nu gewoon een moeilijk lief of moet ik mij zorgen beginnen maken over schizofrenie? En zoja wat dan?
Ik ben wel ontzettend graag bij hem en zie hem graag, maar maak me zorgen.
Herkenbaar? Iemand goede raad?
Alvast bedankt
Liefs Joyce