Hallo, ik krijg te maken met een RM waarvan ik weet dat men die voor mij aan wil vragen. Ik ben dakloos en ik ben niet opgenomen en heb nooit iets met een psychiatrische kliniek te maken. De politie heeft hier mee gedreigd en mij gemeld dat een aantal familieleden dit voor elkaar willen krijgen. A

2 vraagjes:

1. De Ovj vraagt een onafhankelijk psychiater om een behandelplan (geneeskundige verklaring op te stellen). Hoe doet deze dit zonder mij te kennen, zonder dat ik daar aanwezig ben, en zonder dat ik bereid ben mee te werken. Dat wordt toch natte vingerwerk ?

2. Zijn er binnen de kliniek als je opgenomen bent mogelijkheden om via internet het een en ander op te zoeken. Ik weet dat er een advocaat beschikbaar gesteld wordt maar ik wil het zelf ook in de gaten houden en wetgeving en jurisprudentie kunnen raadplegen. Ook zelf brieven schrijven i.z inzage/kopie dossier lijkt me handig.

3. Heeft iemand een link naar de WGBO wetgeving, ik kan die bijvoorbeeld niet vinden op st-ab.nl waar voor de rest wel alles te vinden is.

PS Ik heb geen strafblad en ik wordt zover nergens van verdacht dus het argument “accuut gevaar” dat noodzakelijk is voor een gedwongen opname is wat mij betreft niet houdbaar (zeg ik als leek).

Alvast bedankt.

GRT