Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

belangrijke informatie

• Judith

Hallo mensen die iets met schizofrenie te maken hebben,

via het portaal www.ypsilon.org kun je veel goede informatie opvragen. Voor patienten, familieleden en andere verwanten.

• dolf

Judith,

Daarmee vertel je ons niets nieuws. En sommigen onder ons, waaronder ik, hebben geen hoge dunk van ypsilon.

Dolf

• Judith

Hoi Dolf,

Kun je ook zeggen waarom dat je geen hoge dunk van ze hebt?

Maar toegegeven, op hun site staat wel de meeste informatie.

• dolf

Hallo Judith,

De reden dat ik geen hoge pet van ze op heb is dat ze eenzijdige informatie geven. Schizofrenie is een hersenziekte en voor andere meningen is geen ruimte. Dat is dogmatisch. Kijk voor andere informatie naar www.newthinking.nl en www.hersenbries.nl.

De eerste site is van mij. De tweede site wordt nu bijgewerkt. Voldoende informatie op die sites!

Dolf

• Sjaak

Een interessante site Dolf, ik heb hem tussen mijn favorieten staan en zal hem zeker helemaal doornemen…

Ik heb zelf ADHD waardoor mijn interesse ook geprikkelt wordt voor dit soort zaken. Ik ben ook een ander soort denker dan de massa en verdiep me als hobby in veel zaken omtrent de Psychiatrie (misstanden) en wat beweegt een mens en wat is de reden daarvan en de invloed van de psychologie. etc etc

En verder alle zaken welke niet in de reguliere media verschijnt…Doofpotten en complotten etc.

Ik zou zeggen hou hem in de lucht en veel succes met de verdere uitbouw.

Gr Sjaak…….

• Judith

Hoi Dolf,

Drie reacties:

- schizofrenie wordt tegenwoordig niet meer als ziekte gezien maar als stoornis

- ypsilon heeft pas aandacht besteed aan alternatieve geneeswijzen in haar blad

(zonder het te veroordelen)

- interessante site, ook in ben van mening dat het westerse en het oosterse wat vaker moet samenwerken en niet alleen bij hersen“ziekten”.

Dan nog een vraagje: wat is jouw relatie tot schizofrenie?

• dolf

Hallo Judith,

Je schrijft dat schizofrenie tegenwoordig niet meer als ziekte gezien wordt maar als stoornis. Misschien, maar dan niet door de artsen die steevast van ziekte blijven spreken.

Twee: ook ik heb de aflevering van Ypsilon over alternatieve geneeskunde gelezen en ik was niet onder de indruk. Dit om twee redenen. De redactie heeft wat ervaringen van mensen in het blad geplaatst. Maar noch de mensen noch de redactie hebben maar enige ervaring op dit gebied. En dat blijkt ook goed uit de artikelen. Verder lijkt het of Ypsilon de deur heeft opengezet voor de alternatieve geneeskunde maar bij nader inzien blijkt dat slechts op een kier te zijn. Een principiële discussie of een inventarisatie van de vele alternatieve mogelijkheden blijft achterwege.

En tot slot: 11 jaar geleden of zo “constateerde” men schizofrenie bij mij na een psychotische periode. Ik ben eigenlijk op iedereen zo kwaad geworden (ook op de alternatieve sector) vanwege de enorme incompetentie dat ik besloten heb om er iets aan te doen. Het begon met een klein boekwerkje en het is nu een site geworden.

De site is niet bedoeld voor de “schizofrene” mens maar meer voor de alternatieve therapeuten en voor psychiaters die verder willen kijken dan hun neus lang is. Natuurlijk zitten er artikelen bij die ook voor de “schizofrenen” en hun ouders interessant kunnen zijn.

Groeten,

Dolf.

• knus

Een stoornis of een ziekte,

psychologisch of fysiologisch

Hoe kunnen we dat op deze moment al uitmaken? Wie heeft er gelijk en wie ongelijk?

Hoe kunnen we een juiste conclusie trekken als we niet over de volledige informatie beschikken hoe dat de ziekte werkt. Pas als we ze (de stoornis of ziekte) die schizofrenie is kunnen genezen zullen we kunnen bepalen wat het zeker was en wat het zeker niet was.

Dagdagelijks worden er onderzoeken gedaan zowel op psychologisch als fysiologisch vlak en op beide terreinen worden en nieuwe dingen geconstateerd.

Stress heeft bijvoorbeeld een invloed op schizofrenie net als een genetische afwijking in de hersenen ik denk eerder dat we moeten denken aan een combinatie van beiden.

groetjes,

knus

• knus

Laten we eens een analogie maken met een computersysteem gebaseerd op een neuraal netwerk om iets of wat korter te staan bij de menselijke hersenen en dat we bepaalde delen van dat neuraal netwerk laten overeenkomen met een functie die organische hersenen eveneens ondersteunen. Gebieden voor spraak en dergelijke,…

fysiologisch of psychologisch, hardware of software.

Als de hardware niet naar behoren werkt kan de software niet draaien.

Als de software verkeert omspringt met de hardware gaat deze eveneens stuk.

Met andere woorden het éné kan zich niet manifesteren zonder het andere.

groetjes,

knus

• dolf

Hallo Knus,

Wat bedoel je met een genetische afwijking in de hersenen? Zijn het de hersencellen die ineens zichzelf anders gaan delen? Verder, er wordt weinig onderzoek gedaan op psychologisch gebied. Als je immers iets als ziekte definieert ga je alles in dat licht bezien. Dus wordt er geen psychologisch onderzoek gedaan. Wel naar de psychologische effecten van de ziekte. Snap je?

Daarom is een stellingname hierin juist goed. Het maakt iedereen wat scherper.

Groeten,

Dolf.