Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

belangrijke informatie

• knus

Beste Dolf,

In Re:ginkgo biloba heb ik het erover gehad, dat artikel over die britse neurologen.

ik wil schizofrenie niet als ziekte of als stoornis bestempelen zolang we niet voldoende weten over de ziekte. Voor de rest heb ik er geen probleem mee dat anderen mijn mening niet delen.

saluutjes,

knus

• Judith

> ik wil schizofrenie niet als ziekte of als stoornis

> bestempelen zolang we niet voldoende weten over de ziekte.

Dat snap ik, maar hoe wil je het dan noemen als je het aan iemand wil uitleggen wat er met jou aan de hand is?

De heren geleerden (en misschien ook wel dames) wilden liever spreken van een stoornis omdat een “afwijking” in gedrag is, even kort door de bocht gezegd. Het zijn fysiologische afwijkingen. En daarbij: bij ziekte is er altijd nog de verwachting dat je beter kan worden, wat bij schizofrenie nooit het geval is. Het kan slechts in het gunstige geval stabiel blijven, of verergeren.

Judith

• Judith

Het begon met een klein

> boekwerkje en het is nu een site geworden.

> De site is niet bedoeld voor de “schizofrene” mens maar meer

> voor de alternatieve therapeuten en voor psychiaters die

> verder willen kijken dan hun neus lang is.

Helaas zullen dit nou net de mensen zijn die niet op zo'n forum naar informatie gaan zoeken…. wat ik zeer betreur. Ze zouden zoveel kunnen leren van ons, patienten en omgeving. Heb jij enig idee wie er het meest gebruik van maakt? Patienten of familie? Kan soms wel verwarrend werken. Misschien forum opsplitsen in een patientendeel en een overig geinteresseerden-deel>

• Judith

dolf De redactie heeft wat ervaringen van mensen in

> het blad geplaatst. Maar noch de mensen noch de redactie

> hebben maar enige ervaring op dit gebied. En dat blijkt ook

> goed uit de artikelen. Verder lijkt het of Ypsilon de deur

> heeft opengezet voor de alternatieve geneeskunde maar bij

> nader inzien blijkt dat slechts op een kier te zijn. Een

> principiële discussie of een inventarisatie van de vele

> alternatieve mogelijkheden blijft achterwege.

Waarschijnlijk omdat mensen sceptisch zijn over dingen die ze niet snappen of wetenschappelijk kunnen verklaren

en omdat mensen er niet goed voor durven uitkomen als zij via het alternatieve circuit bezig zijn.

• Judith

> via het portaal www.ypsilon.org kun je veel goede informatie

> opvragen. Voor patienten, familieleden en andere verwanten.

Dus je kan via deze site ook naar anoiksis.nl!

• Pzeciessino

Knus ik wou even zeggen dat je wel filosofische kan praten:) leuk

ik ben het er helemaal mee eens dat schizofrenie ook niet echt een ziekte is, maar het kan wel, dat heb ik gehad maar uiteindelijk is het gewoon iets anders zoals alle mensen anders zijn en zoals bijvoorbeeld buitenlanders ook anders zijn ik bedoel maar een stier ga je ook niet melken