Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

schizofrenie?

• dittie

Hallo,

Mijn vriend heeft twee jaar geleden een psychose gehad na intensief drug gebruik.

Nu is gaconstateerd dat hij een hele lichte vorm van schizofrenie heeft.

Maar wat houdt dit in? Ik heb veel gelezen op internet over schizofrenie maar herken weinig. Na de psychose is hij wat veranderd maar dat kwam dacht ik door de medicijnen. Voor zijn psychose was hij nooit achterdochtig of op zichzelf etc.

Ook nu houdt hij ervan om dingen te doen en onder de mensen te zijn , al is dit wel minder.Is wat geconstateerd is echt schizofrenie?En, wat houdt een lichte vorm in.

Nu heb ik pas een miskraam gehad maar weet ik niet of ik het nog wel aandurf om kinderen te krijgen. Ik heb gelezen dat het erfelijk kan zijn.Als ik zie hoe moeilijk mijn vriend het heeft gehad en soms nog heeft en als ik al die dingen op internet lees hoe ingrijpend en zwaar het kan zijn . Dit gun je niemand en dit wil ik dus ook zeker mijn kind niet aandoen . Al dan niet moedwillig.Is de ernst van de schizofrenie ook doorslaggevend of het erfelijk is?Ik had me zo verheugd op deze tijd in mijn leven.Kinderen ,de toekomst en nu maakt het me alleen maar bang.Als ik aan kinderen denk voel ik alleen maar angst. Hoe zal ik me voelen als we een kind hebben.Ik hoop dat iemand zijn gevoel en ideeen of mening wil geven op mijn verhaal.

bedankt groetjes Dittie

• Sytse

Schizofrenie is zeker erfelijk, zeker weten.

wordt wel beweerd van niet.

Daarom hoef je niet kinderloos te blijven, is een kleine kans

dat je kinderen het ook krijgen.

®

• Ruba

Erfelijk, maar in hoeverre? De meeste mensen die schizofrenie krijgen zijn enkele gevallen, zonder zieke familieleden. Bovendien: wat is schizofrenie? Slechts een verzameling symptomen, dus misschien zijn je vriends hersenen wel beschadigd door de drugs waardoor hij een schizofreen beeld vertoont, maar ja, verslavingsgevoeligheid is ook weer erfelijk.

Als je even zoekt op de website van Anoiksis; staat een adres waar je met je vragen over erfelijkheid terecht kunt.

Niemand is gegarandeerd vrij van een probleemloos leven, ook zonder schizofrenie niet, dus verder geheel eens met Sytse, al vind ik het heel goed van jou (en je vriend?) dat jullie er wel goed over nadenken!!!

groetejs, Ruba

• Brian

Riekt voor mij ook naar de straf voor drugsmisbruik. Das normaal dat het lichaam even stottert na te veel snuiven of slikken. Gaat wel weer over, veel fruit eten en buitenlucht en liefde en bewegen. De dokter ruikt weer een buitenkansje om een stumper verslaafd te maken aan de risperdal. Hij krijgt dan een premie uit zwitserland. Net zoiets dat jij een nieuwe wekkerradio krijgt als je je buurman abonnee maakt op het plaatselijke dagblad. Het kwalijke is ook dat de witte jas de naam schizofrenie misbruikt voor zijn duistere praktijken (want wat zit er eigenlijk in die pilletjes? Juist zware metalen. En wat doen die in het menselijk lichaam?Juist ze gaan bewegen onder de kracht van electromagnetisme). Onbehandelde schizofrenie is een mediale uiting die belangrijk is voor het functioneren van het organisme, de mens. Dit is niet erg, het is zelfs leuk. Toen de tsunami kwam zaten de aapjes allang in de boom.

• dittie

Bedankt voor de opmerkingen. En je hebt gelijk Ruba, niemand krijgt garanties

in het leven. Absoluut. Maar kun je als je weet dat de kans verhoogd is een kind daarmee belasten. En hoe kun je je keuze rechtvaardigen als het gebeurt.

Als je kind zegt, “jullie hadden dit kunnen weten! Waarom? ”.

Nogmaals bedankt, je hebt me al een beetje terug op aarde gebracht.

groetjes Dittie.

• Silent

Ik wilde eigenlijk ook zo iets zeggen maar niet in die vorm. Als ik het zo hoor heeft hij niet veel last. Elk mens is toch anders en het hoeft toch niet dat hij superman is.

Als elke mens de diagnose zou krijgen omdat hij wat anders reageert dan zouden er heel veel schizofrenen rondlopen. Zelfs toen ik een zware depressie had werd het nog niet genoemd (herkend?)

Terwijl ik hard bezig was mijn zelfmoordplannen uit te werken vond die persoon dat ik nog in staat was om te werken.

Het is heel normaal dat zijn lichaam zo reageert en dat heeft tijd nodig om weer te herstellen.

Kijk maar eens bij drugsverhalen, mensen die gestopt zijn hebben ook een paar jaar nodig om terug te herstellen.

Dat zijn lichaam zo reageert is brute pech maar normaal, iedereen weet wat de risico's zijn van drugs. Ik weet dat het makkelijker gezegd is want ben ook verslavingsgevoelig en heb me ook paar keer laten gaan ook al weet ik wat de risico's zijn.

Dat hij zo snel een diagnose gekregen heeft verwondert me eigenlijk, zeker omdat ze weten dat hij drugs nam. Er zijn zoveel benamingen voor de symptomen dat hij heeft. Als je bv kijkt naar borderline dan zie je dat veel symptomen bij schizo terecht komen, niet alles maar toch een paar.

'Drugsmisbruik kan ook bepaalde symptomen veroorzaken die lijken op die van schizofrenie, bijvoorbeeld waanbeelden, hallucinaties en abnormaal gedrag.'

Ik denk eigenlijk hetzelfde. Probeer niet direct met medicatie. Zie gewoon dat zijn dagritme hetzelfde is en dus niet 1 dag om 2 uur gaat slapen en de andere om 10 uur gaat slapen. Probeer redelijk gezond te eten en niet teveel alcohol te nuttigen.

Niet teveel kijken hoe hij was voordien. Elk mens veranderd, met drugs is dat natuurlijk zichtbaarder. Ik ben ook veel veranderd. Ik ben blij met die verandering als ik naar het nu kijk maar ook minder blij met andere trekken maar dat neem ik er nu maar bij.

Hij kan altijd vitaminen nemen a-z, dat kan geen kwaad.

• Angela mv Rick 20-05-2005

Ik kan je zeggen waardoor ik mijn keuze kan rechtvaardigen Ik ben geestelijk ziek en heb lichamelijk ook aardig wat mankementen maar ik kan er goed mee leven en ben erg gelukkig dus ga ik ervanuit dat mijn kind net zo gelukkig als ik kan worden met dezelfde afwijkingen.

Ik ben me er wel van bewust dat sommige mensen mij niet als kind hadden willen gehad als ze vantevoren hadden geweten wat ik allemaal zou mankeren, mijn moeder ziet dit anders die is blij met me en met wie ik ben en heeft zelfs erg veel steun aan me. Ondanks dat ik niet perfect ben.

• dittie

Dankjewel voor je antwoord Angela, je hebt gelijk , het hoeft een gelukkig leven niet in de weg te staan.En daar gaat het natuurlijk alleen maar om.Dat het gelukkig is.

Het is ook niet zo dat ik geen kind wil als het iets mankeert.Ik zal ervan houden. Hoe dan ook.Het is dat je het van tevoren weet en willena en wetens het risico neemt en ervoor gaat.Je maakt de keuze voor het kind.Maar door de antwoorden die ik gekregen heb zie ik het nu wel minder negatief.Een verhoogde kans op schizofrenie hoeft niet te betekenen dat het ongelukkig wordt.En niemand heeft de garantie dat hij geen problemen in zijn leven zal tegen komen.

Nogmaals bedankt en groetjes.

Dittie.

• Angela mv Rick 20-05-2005

Wat fijn dat je er nu wat positiever over denkt al die angsten zijn ook niet fijn *geeft knuffel*

• Brian

Noem je je kleine dan dattie?