Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Meer energie en schizofrenie?

• Brian

Heeft de gietarist van metallica een boek geschreven?

• noix

ja , twee

• zizi

Heb ervaring hier met dat nieuwe middel Abilify.

Het werkt goed je krijgt er zeker meer energie van, ik ging overal heen, thuis grote schoonmaak, klussen, tuinieren, autorijden en van dat alles.

Het nadeel is echter dat je snachts ook megavol energie zit, dus slapen is er haast niet bij. Zelfs met slaappil nog 4 a 5 maal per nacht wakkerworden.

Dat is ook de reden dat ik ermee gestopt ben, nu dan maar ff zonder meds.

Kijk wel, is ook wel okay.

En nog nadeel van abilify, je eetlust zakt, geen honger dus gewichtsverlies.

Maar qua energie werkt die medicatie goed.

• zizi

ginkho en ginseng heb ik hier beiden ook. Gewoon gekocht bij de drogist.

Vind zelf dat ik er weinig van merk.

Wel een andere natuurlijke kruidentip.

Pillen met oesterextract verkopen ze bij de kruidvat, hier zit in:

oesterextract,

ginseng

niacine

taurine

zink

Dit vind ik beter werken dan die enkele ginseng tabletten.

• Diana

Citaat uit een brief aan SOOSS d.d. 4 december 2006.

“Ik hoop dat meer mensen die tot psychiatrische behandeling veroordeeld zijn, kennis zullen nemen van deze behandeling, omdat ik er zelf ben achtergekomen dat deze werkt”.

Citaat:

"Mijn familie heeft eerder contact met u gehad over het vinden van een orthomoleculaire behandelaar en ik vond het belangrijk om u te bedanken voor het op de markt brengen van deze informatie.

Ik gebruik nu gedurende tien maanden het volgende:

Ochtend na ontbijt: twee maal 500 mg niacinamide + 1000 mg vitamine C + vitamine B complex (100% adh )

Na middagmaal: één maal 500 mg niacinamide + 500 mg niacine SR + 1000 mg

vitamine C

Na avondmaal: twee maal 500 mg niacine + 1000 mg vitamine C

(oorspronkelijk was de dosis niacine hoger en niacinamide lager)

Verder goed en gezond eten, suiker gebruik ik weinig, melk heb ik verwisseld voor karnemelk.

Heel soms, als ik bijvoorbeeld te maken krijg met sociale contacten, gebruik ik 500 mg niacine of niacinamide extra (zolang ik dit echter nodig acht).

Ik moet erbij zeggen, dat ik rook; ik heb hier zelf moeite mee, maar sinds ik deze vitaminen gebruik, is het aantal sigaretten per dag geleidelijk omlaag gegaan.

In het begin had ik nog medicijnen in depotvorm ; toen ik hierbij de vitaminen ging gebruiken kon ik de effecten al gelijk bemerken. Ik werd rustiger en positiever in mijn gedachten. Na drie weken begon ik, zeer tot mijn schrik, mensen aan te kijken.

Ik heb in wezen al tien jaar klachten en ben een aantal keren opgenomen geweest.

Zonder medeweten van mijn behandelaar ben ik, na overgestapt te zijn op tabletten van het medicijn, heel voorzichtig af gaan bouwen. Ik gebruik nu nog wel anti-psychotica, maar in mindere mate (ik gebruik de handleiding als richtlijn). Ik hoor nog steeds stemmen en heb af en toe last van psychotische verschijnselen (in wezen niet meer dan wanneer ik de volledige hoeveelheid medicijnen zou gebruiken), toch doen deze dingen mij niet overstemmen. Ik heb het idee dat vitamine B3 mijn innerlijke kracht t.o.v. psy.verschijnselen versterkt. Ook lijkt het alsof dit soort ervaringen mij minder doen en sta ik op het punt dat ik weer langzaam plannen wil maken. Ik voel me ook gewoon mens weer.

Het afgelopen jaar is voor mij een periode geworden om een balans te vinden tussen deze vitamines en de anti-psychotica.

Vitamines zijn geen wondermiddelen waardoor schizofrenie zomaar ineens verdwijnt. Het is iets waar je actief mee bezig moet zijn, je moet als het ware een basis vinden om te zien dat het werkt. Echter als je hierachter bent gekomen, zie je het grote voordeel hiervan in, namelijk weer geleidelijk vertrouwen in de toekomst krijgen en vooral hoe het is om weer een normaal mens te worden. Ik wil aangeven hoe ik hier achter ben gekomen (mijn basis voor ‘geloof’ in vitamines):

In het jaar hiervoor wilde ik gaan hardlopen om te proberen mijn herstel te verbeteren, ik rookte en gebruikte het depot. Ik moest het na vijf minuten opgeven door sterke psychotische verschijnselen. Toen ik na drie maanden - na de vitamines gedurende twee maanden gebruikt te hebben- weer ging hardlopen onder dezelfde condities (namelijk roken en depot), liep ik een kwartier hard zonder te stoppen en ook zonder psychotische verschijnselen.

Ik ben in die week zelfs drie keer gaan hardlopen zonder problemen, zo verbaasd was ik!

Soms word ik kwaad op mijzelf (en zeker ook op de psychiatrie) omdat ik hier niet eerder aan begonnen ben; ik had namelijk hier al eerder kennis van genomen (2003).

Ik hoop dat meer mensen die tot psychiatrische behandeling veroordeeld zijn, kennis zullen nemen van deze behandeling, omdat ik er zelf ben achtergekomen dat deze werkt."

Verklaring

niacinamide=nicotinamide (niet vaatverwijdend)

adh=aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (een door de overheid in de jaren veertig vastgesteld minimum van noodzakelijke voedingsstoffen; deze lijst is echter volledig verouderd en incompleet)

niacine=nicotinezuur (vaatverwijdend)

Niacine kan een zogenaamde ‘flush’ (opvlieger) veroorzaken; dit is echter geheel onschadelijk; sommige mensen vinden het een vervelende bijwerking. Op den duur neemt de flush af. De Canadese psychiater Hoffer gebruikt al meer dan veertig jaar 3000 mg niacine per dag; hij wil daarmee aantonen dat deze dosering over zo'n lange tijd genomen onschadelijk is. Overigens heeft Hoffer in zijn praktijk ook veel hogere doses toegepast.

NB: de meeste schizofrenen vertonen de ‘flush’ niet; dit kan komen door zeer grote tekorten van deze vitamine (wat de stelling van Hoffer is en ons inziens waarschijnlijk ) , anderzijds doordat het ‘flush’ mechanisme misschien bij iemand niet werkt (ons inziens minder waarschijnlijk)

SR=Slow Release (vertraagde afgifte, langzame opname)

medicijn = een anti-psychoticum (in overleg met de briefschrijver is de merknaam weggelaten)

depotvorm= toediening van medicijnen via een injectie onder de huid, waarna het medicijn regelmatig aan het lichaam wordt afgegeven. Periodes tussen injecties kunnen verschillen, bijvoorbeeld eens in de twee of vier weken.

vitamine B3= niacine/ niacinamide, zie hiervoor.

NB: de prijs voor honderd tabletten niacine of niacinamide à 500 mg ligt tussen de tien en dertien euro.

• zelda

Van Abilify schijn je ook weer meer initiatief en energie te krijgen.

Vraag er anders eens naar aan je arts.

Het is een vrij nieuw middel.

Succes