Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Gedwongen opname

• Mo

Ik heb een broer die in 2003 voor met een spoedopname vrijwillig is opgenomen. Vervolgens heeft hij jaren lang dagbehandeling gehad. Ik zag geen vooruitgang. Op een gegeven moment had ik ook geen zicht meer op hoe het ging. Hij duwde familie en vrienden van zich weg. In 2007 sloeg hij door en kwam met de politie in aanraking. Hij werd opgepakt en 100% ontoerekeningsvatbaar verklaard. Er werd vastgesteld dat hij psychotisch was, stemmen hoorde en last had van waanbeelden. Voor een jaar werd hij gedongen opgenomen. Van dit jaar heeft hij 5,5 maand in de gevangenis gewacht op een plek in de kliniek. Gelukkig wilde hij wel contact met me gedurende deze periode en heb ik hem bijna wekelijks bezocht (hij mocht maar 1x per week bezoek). In de kliniek wilde ze hem direct aan de medicatie, dit weigert hij. Ze hebben geen diagnose kunnen vastgestellen. Hij kreeg therapie in de vorm van creatief, sport, en dergelijke. Het klonk in mijn oren meer als bezigheidstherapie. Na zes maanden werd hij overgeplaatst. Daar moest hij weer opnieuw beginnen, de vrijheden die hij had opgebouwd werden afgenomen, ze gingen hem opnieuw observeren en kijken of ze een diagnose konden stellen. Ook hier wilden ze hem direct aan de medicatie krijgen. Na 2,5 maand observatie mocht hij vrijheden gaan opbouwen. Bij het opbouwen van vrijheden zie je gelijk dat hij weer meer open wordt, positiever tegen dingen aan kijkt en energie krijgt.

Helaas geeft hij zelf niet toe dat hij ‘ziek’ is. Hij geeft iedereen de schuld van vanalles, maar neemt zelf geen verantwoordelijkheid voor zijn acties. Daarnaast is het eerste wat hij doet als hij vrijheid krijgt, wiet roken. Dat is zijn medicijn. Hierin heeft hij wel een hulpvraag, hoe om te gaan met wiet. Hij ziet wel in dat te veel wiet gebruik niet goed doet. Maar stoppen is geen optie, hij wil leren omgaan met de drug.

De kliniek heeft nu de diagnose Schizofrenie vastgesteld. De redenen zijn zwak en kunnen zo weerlegd worden. Gezien mijn broer erg slim is, doet hij dit ook. Tijdens een systeem gesprek, waarbij mijn broer, de behandelaren en ikzelf aanwezig waren, heb ik gevraagd wat hun behandeling is. Medicatie is het antwoord. Toen ik aangaf dat mijn broer geen medicatie wil en zal nemen, vroeg ik of dit dan inhield dat ze hem niet kunnen behandelen. Het antwoord was dat de behandeling dan inhield hem te overtuigen dat hij medicijnen moet slikken.

Ik voel me machteloos. Hij heeft een Rechtelijke Machtiging, dus zit gedwongen vast. De behandelaren zijn zeer kortzichtig en hebben maar 1 behandeling. Ze duwen medicijnen onder zijn neus (die hij weigert), bouwen vrijheden op en als hij de regels overtreed (gaat blowen) dan trekken ze al zijn vrijheden weer in. Nu zit de psychiater er aan te denken om gedwongen medicatie aan te vragen.

Ik ben ten einde raad. Ik ben ervan overtuigd dat mijn broer kan genezen. Hij is al een tijd niet psychotisch, hoort geen stemmen en heeft een positieve instelling (voor zoverre dat mogelijk is in die vreselijke omgeving waar hij zich bevindt, ik weet niet of ik nog zo ‘gewoon’ had kunnen zijn!).

Kan iemand mij advies geven hoe ik mijn broer kan helpen? Kan ik de kliniek op een één of andere manier benaderen? Kan ik om overplaatsing vragen? Is er een kliniek die in alternatieve genezing gelooft en niet alleen met medicijnen behandeld?

Alvast heel erg bedankt!

• shakystevens

he mo,

Als ik jouw was, zou ik hem laten gaan, zoiets klinkt natuurlijk hard.

Het is een soort ‘spel’ waar hij zelf dient uit te komen en wiet maakt dat er niet gemakkelijker op om tot zelfinzicht te komen. Alternatieve geneeswijze is helemaal niet zo effectief als men het doet voorkomen.

Als hij het zelf ooit zal begrijpen kan hij wel ‘spelen’'met medicijnen(dus hoger of lager naar gelang zijn klachten).

Schizofrenie is een zware diagnose, ik hoop voor jou dat hij zich zal afvragen waarom hij die diagnose in de eerste plaats heeft gekregen.

groet

• Lia Govers

Je zoudt een kijkje kunnen nemen onder het prikbord op www.schizoforum.nl , waar een persoon (Arjan) kort geleden gegevens heeft geplaatst over behandeling zònder medicijnen bij Soteria-centra, maar dit geldt natuurlijk voor iemand die geen IBS heeft of in de gevangenis zit,

In ieder geval: het niet toegeven dat je ziek bent, schijnt volgens mijn psychiater en mijn psychotherapeute iets héél typisch en normaals te zijn voor jongeren onder hun 30° jaar (vooral in het geval van mannen).

De beste wensen!

• mandjes handjes

lieve zus

een advies voor je broertje

niet spelen in de kliniek. geen spelletjes spelen. zou moeten lukken.

lekker bezigheids therapie. doe ik ook. ik ben schyzo affectief, depressief en heb borderline.

• een mond leeg

goed zo meisje lekker helpen dat ding van je

• wendy schuitema

ten eerste wil ik zeggen blijf altijd achter je broer staan wat er ook gebeurd.

mijn broertje is nu ook gedwongen opgenomen hij heeft diagnose schizofreen en borderliner.

mijn broertje zit ook op een afdeling alleen maar medicatie therapie of hoe ze dat ook willen noemen.

te zot voor woorden hij zit er met een RM en de eis was dat hij opnieuw een diagnose stelling zou krijgen, goede bijpassende therapie en medicatie wat voor langere tijd zal werken een depot vorm zodat als hij weer thuis is ze niet kan vergeten.

nu wordt hem gedwongen 3 anti psychotica te nemen terwijl hij aan 1 genoeg hoort te hebben, zo niet zouden ze op zoek moeten naar 1 die wel goed aanslaat.

zorg alsjeblieft dat je het contact niet verliest met je broer, ze proberen mij en me broertje ook telefonisch contact af te nemen omdat hij mij een keer gebeld heeft toen hij in de isoleer werd gegooid. waarop hij een cisordenol accuuraat kreeg toegediend.

dit hebben ze natuurlijk liever niet dat iemand het weet.

de reden was hij verstoorde het klimaat in de woonkamer omdat hij openlijk zijn mening uitte over lentis.

wat logisch is want met goede therapie komt iemand verder dan platgespoten worden met medicatie. en dit uit hij tegenover medebewoners.

ik ben nu bezig met een pvp er die ons helpt klachten in te dienen bij de klachten commissie.

en de advocaat gaat goed uitzoeken wat het vonnis nu was en of ze zich daaraan houden, dat doen ze dus niet.

ze kunnen ook goed dreigen de gedwongen jaar opname te verlengen als je teveel tegenwerkt met medicatie.

veel sterkte ermee

• Bonnie

Lees mijn stukje eens wat ik heb geschreven, ik herken veel wan wat je schrijft over je broer uit ervaringen met andere mensen die hetzelfde hadden. Dat jouw broer geen medicatie wil is alleen maar goed, want dan is het einde zoek.

Hij weet dat het andere oorzaken heeft en de medicatie het alleen zal onderdrukken maar niet oplossen.

Blowen praat ik niet goed, maar het geeft hem blijkbaar de rust die hij vaak ff nodig heeft… en misschien is dat in zijn geval beter dan medicatie te nemen. Heeft hij in het verleden misschien ook andere drugs gebruikt? bv speed? Dat zou namelijk de oorzaak kunnen zijn van zijn huidige toestand.

Groetjes Bonnie

• Elfrieda.Biogaert

Zit met hetzelfde probleem. Mijn zoon, nu werkloos, wordt niet behandeld wegens de wet van 1990 e, het parket die die wet volgt. Ziekschrijven doen ze hem ook, zodat hij voortdurend processen moet betalen, een fortuin aan advocaten. Mijn zoon wordt er niet beter van, vind geen hulp al zoek ik reeds meer dan een jaar. Het parket stelt een jaar geleden een onderzoeksrechter aan. Maar wat doet hij. Groot vraagteken. Ik voel me misselijk bij deze mensen. Celestina Bogaert@skynet be

• Rudy van Etten

Als mensen meer biologie boeken zouden lezen dan zou men mogelijk meer snappen wat er mis is met een ander. Wat voor een problemen heeft een mens? Rare woorden om iets te beschrijven. Een pijnlijk been is iets wat je met de juiste dansstelling in een lanceerhouding kan richten, Hier geven mensen andere mensen pillen voor. (zie hun c.v)

Psychiaters zijn ziek tot zeer ziek in holland net als dokters en advocaten en rechters. Er zijn weinig gezonde mensen. Als je zieke mensen kan horen dan ontdek je mischien dat je in een land woont waar veel zieke mensen wonen. Er zijn geen tot weinig inspecties. Je kan dood gevonden worden op je werkplaats. Dat in een land waar we werken met computers waar sattalieten op kunnen worden aangesloten.

lees schoolboeken en ontdek waarom we zo moeilijk moeten doen,

We helpen mensen die we bejaarden noemen niet eens om jong en gezond te worden, De naam bejaard is genoeg om bv.

• Rudy van Etten

voor als het er al is. de landelijke c.v database (hier kan je opzoeken wat je deed en wat een ander deed)

Ben je voorbereid op situaties nu en toen? Wat als je nog meer zieke familie leden krijgt? (ehbo cursus / sportschool / coach cursus / motivatie cursus / opvoed cursus / management cursus ect….)