Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wanen

• Edwin

wanneer mag je nu eigenlijk over een waan spreken.ik zelf kan de realiteit en wanen slecht uit elkaar houden,omdat het volgens mij al zo geintergreerd is dat ik het niet meer als zodanig herken.ik zelf heb lichte wanen en over het algemeen gaat dat over dat ik alles op mezelf betrek wat er in me omgeving gebeurd en maak daar me eigen verhaal van.aangezien het lichte wanen zijn maakt het moeilijk om realiteit en waan uit elkaar te houden.Wat is jullie mening?..wanneer mag je over een waan spreken?

• Angela mv Rick 20-05-2005

Als het een lichte waan is dan is juist realiteit en werkelijkheid goed uit elkaar te houden, ik weet 99 van de 100x het verschil.

• Edwin

tis maar hoe je het bekijkt..aangezien ze licht zijn,is het zo te intergreren in de realiteit

• Angela mv Rick 20-05-2005

Dit is hoe de psycholoog het mij heeft uitgelegd.

• Ruba

Hoe een psycholoog het mij uitlegde is dat wanen niet-kloppende-/niet-wetenschappelijk-aantoonbare overtuigingen zijn die daarbij ontwrichtend werken: ze roepen b.v. angst op, beperken je in je werk, etc. (anders zou iedereen aan wanen leiden, denk b.v. alleen maar aan gelovigen)

• Creat

Hallo Ruba je wilt toch niet ontkennen dat zommige gelovige niet bang zijn voor god of de duivel of door oorlogen die ontstaan door verschillende geloven of opvatingen en dat je moelijk heden kan krijgen op je werk door bij voorbeeld kleding the dragen die bij een geloov horen en gedrag ik zelf vind dat de term wanen niet wetenschappelijk is aan the tonen het is puur gebazeert op een mening en daar bij zelf een waan Groeten Creat

• Ruba

Hoi Creat, je raakt idd punt waar ik volledig in mee ga, maar schreef slechts op hoe mij de term waan is uitgelegd, want idd als er één beroepsgroep is die aan wanen leidt……….

• Ruba

bedacht me net dat die psycholoog nog verdere uitleg gaf; godsdienst was pertinent uitgesloten om als waan te kwalificeren. Godsdienst is een groepsovertuiging, wanen zijn individueel. maar lekker vaag dus de scheidslijn: als nieuwe Verlosser kun je als het tegenzit in de psychiatrie belanden, terwijl met wat charisma en verkooptechnieken je een nieuwe goeroe wordt

• noix

je hebt wel weer massa psychose, dan gaat het dus wel om een groep die een waan of hallucinatie delen

• Wowed

Als iets je van streek brengt, zul je het moeten onderzoeken. Je moet een gedachte checken tegenover andere meningen. Als je een hersenspinsel, creatie van je eigen hersenen,enz hebt, kan je dit oplossen door een manier te vinden om deze uit de wereld te helpen door te praten met vrienden, ouders, enz. Je checkt dan hoe anderen er over denken en zult dan tot de conclusie komen of het echt wel een waan was. Wees voorzichtig, je moet geen dingen gaan zeggen die anderen aan je laten twijfelen. Dat moet je niet hebben. Maar als je al vermoed dat anderen gaan twijfelen aan je als je je hersenspinsel gaat vertellen dan zit je al goed, lach dan maar om jezelf en ga verder met je leven. Zo gauw als je je gedachten echt gaat geloven en er naar gaat leven en ze niet gecheckt hebt heb je een waan volgens mij. (deze tekst heb ik niet gecheckt met anderen dus, maar is mijn logica.)noix schreef: